Anmeldelse

Xbox Controller S

Når Xbox kom i USA, Europa og Japan kom den med to forskjellige typer kontrollere. I USA og Europa fikk vi den store kontrolleren, mens de i Japan fikk en egen kontroller. Den japanske versjonen var mindre og hadde et noe annerledes knappeoppsett.

Dette ble gjort med tanke på at japanere generelt er mindre enn amerikaner og europeere. Tanken var god den, det var bare det at en stor andel av kjøperne, ikke minst i USA, klaget på at kontrolleren de fikk var altfor stor. Her i Europa har det vært mindre av den kritikken. Det gikk faktisk så langt at Microsoft bestemte seg for å lage en US/Euro-versjon av den japanske kontrolleren. Det er denne kontrolleren som nå har kommet helt hit opp til det kalde nord. Controller S ble i utgangspunktet laget som et tillegg til den originale kontrolleren. Den er mindre og har et noe annerledes knappeoppsett. Controller S ble sluppet i USA sommeren 2002. Det som i utgangspunktet var tenkt som en ekstra kontroller for sutrete amerikanere tok helt over. Plutselig sto den nye kontrolleren for 90 % av MS sine solgte kontrollere i USA. Det tok noen måneder, så kom den hit også. Sammen med produktet kom nyheten om at Microsoft har kuttet produksjonen av den originale kontrolleren. Fra nå av er det Controller S som gjelder. I de neste avsnittene skal vi se på om dette er en god eller en dårlig nyhet.

Dårlig førsteinntrykk
De fleste jeg kjenner her i landet har hele tiden sagt seg veldig fornøyde med den originale kontrolleren til Xbox. Størrelsen har vært mer eller mindre perfekt, så også for meg. Allikevel har det vært ting å utsette på den, ikke minst i hvordan noen av knappene er plassert. Når jeg første gang, i august, fikk anledningen til å prøve en Controller S var jeg lite imponert. Den virket altfor liten og altfor knotete i bruk. Når jeg nå endelig fikk en til litt testing for Gamer.no var førsteinntrykket mitt det samme. Den virket rett og slett for liten. Ettersom jeg måtte teste den og skrive en artikkel fikk jeg bare holde ut. Det som til å begynne med virket som en liten guffen sak, skulle vise seg å være ganske ålreit. Ikke minst fordi Microsoft endelig har laget en kontroller som har et vettugt knappesystem. Her har de gått over til den diamantformen som er vanlig på spillkontrollere. Dette istedenfor den noe teite formen de valgte i utgangspunktet. Dette har en klar fordel, da det er lettere å treffe rett knapp til rett tid. Ikke minst er det deilig at knappene ikke lenger ligger nesten oppå hverandre. Her har man valgt å følge det klassiske oppsettet, og det fungerer bra, veldig bra faktisk.

Microsoft har også valgt å forandre på alle de andre knappene på kontrolleren. Start- og back-knappene har blitt flyttet ut og til venstre, og ligger nå til venstre for d-pad. Hvorfor i all verden dette har blitt gjort har jeg ikke noe godt svar på. Det kan ikke være i mangel på plass i midten av kontrolleren i alle fall, der er det jo plass i massevis. I mange spill trenger du ofte å bruke back-knappen, da helst uten å måtte fjerne tommelen fra analogstikka eller d-pad på venstre side av kontrolleren. Det går ikke lenger. Du slipper ikke unna å gi opp alt som heter styring om du vil ha muligheten til å trykke back. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg, er at MS ville klistre Xbox-logoen i midten av kontrolleren. Denne gangen har de i alle fall valgt en litt mer diskret logo å sette i midten.

Det er 2 knapper som jeg tror folk bruker altfor lite: De hvite og svarte. Disse er vi vant til å ha over a, b, x og y. Nå har de blitt plassert i underkant av den nye a, b, x og y diamanten i stedet. Dette framstår for meg som en god avgjørelse, de er nå mye lettere tilgjengelig når man trenger dem. Samtidig slipper man å risikere å gjøre mye skade ved at man bommer på y- eller b-knappen og treffer en av dem. Enda en ting som taler til Controller S sin fordel. Det meste har som sagt fått en overhaling med denne kontrolleren, analogstikkene, d-pad og triggere er intet unntak. Stikkene har fått større flate til tomlene og følelsen i stikkene er nå mye bedre. Det har blitt mye lettere å kontrollere alt fra biler og bmx sykler, til båter og slåsskjemper. Som sagt har d-pad også blitt forandret på. Den har ikke lenger den bølgete formen vi har blitt vant til med den store kontrolleren. Nå har den blitt mye mer kantete. Her er den gamle varianten helt klart å foretrekke. Det er vel ikke få som har fått vannblemmer av altfor kantete d-pader i løpet av årenes løp. Endelig kom en kontroller som forandret på det. Deretter kommer en ny som går tilbake til tommeldreper-designet igjen, uff. Det siste som har blitt forandret på er triggerne i front av kontrolleren. Disse har blitt noe smalere og noe mindre avrundet i kantene. Dette gir en følelse av bedre kontroll, pluss at de virker noe mer presise enn tidligere.

Konklusjon
Jeg har hele tiden vært en av de sterkeste forsvarerne til den originale kontrolleren. Jeg liker størrelsen godt, og liker at den føles robust og solid. Derfor har jeg vært veldig skeptisk til Controller S, ikke minst med tanke på at den nå skal ta over helt. Førsteinntrykket var av den grunn negativt. Heldigvis har jeg hatt muligheten til å teste den mye mer den siste tiden. Etter mye testing har jeg nesten forandret mening. Dette er faktisk en veldig, veldig god kontroller. Knappene, spakene, nesten alt er mye bedre enn forrige gang. Det er allikevel en ting som plager meg litt, størrelsen. Den forrige var for min del ganske perfekt i størrelse. Denne derimot er hakket for liten. Det som redder Controller S og som vel egentlig haler i land seieren, er alt det andre som har blitt forandret. Jeg klarer likevel ikke unngå å tenke at den perfekte løsningen måtte være en kontroller like stor som den originale kombinert med alle forandringene i Controller S. Snadder.

Siste fra forsiden