I mai ble det avholdt en konferanse i Malmö. Under konferansen ble et panel med erfarne finansanalytikere bedt om å spå hvordan de tre konsollprodusentene ville gjøre det i det kommende året. Av de tre var det Microsoft som var nærmest faresonen, mente analytikerne.
Ifølge Gamesindustry.biz dømte panelet Microsofts satsinger mot allmennmarkedet nord og ned. Nick Parker fra rådgivningsbyrået Parker Consulting mente en av grunnene til dette var et «image»-problem:
– Jeg tror de fikk en dårlig start med Xbox: blod og pupper. Dette gjorde den usmakelig for mange forbrukere i Europa, og de ser fortsatt skjevt på den. Dette «imaget» forsvant aldri. Selv om Halo 3 er et stort spill, så understreker det bare hva Xbox handler om.
Han fortsetter:
– Hvis du snakker med folk i Seville eller Roma, så er de ikke interessert i disse spillene. De har ikke den harde kjernen av spillere, og har ikke interesse av den slags konkurransepregede spill.
David Cole fra markedsbyrået DFC Intelligence mener Microsoft fortsatt kan gjøre det bra på å appellere til dem som setter pris på et godt actionspill:
– Hvis du lager et førstepersonskytespill, så bør du slippe det på Xbox 360. Dette kommer til å gjelde i flere år framover. Forsøk på å markedsføre utenfor den sjangeren har vært katastrofale.
Panelet mener Microsoft ikke har klart å profittere skikkelig på konsollen:
– Det som bekymrer meg med Microsoft er når de har tenkt å begynne å tjene på denne industrien. Hvorfor skal de ellers være i den, sier Cole.
I USA er Xbox 360 fortsatt konge på haugen, men i andre markeder begynner maskinen å miste sin dominans. Spesielt Japan har vært et ømt punkt.
Panelet mener at heller ikke Microsofts rivaler, Sony og Nintendo, sitter trygt. Når det gjelder Sony mener panelet de kommer til å ha samme problem som Microsoft med å profittere på sin Playstation, mens Wii kan brenne seg på dårlig støtte fra tredjepartsutviklere.