Anmeldelse

X2: The Threat

Husker du Elite eller Frontier? X2: The Threat er antakelig det disse spillene ville vært om de ble laget i dag. Dette er et spill for de med god tålmodighet og sans for detaljer.

Side 1
Side 2
Side 3

Hvis det er én sjanger som er synonymt med valgfrihet, så er det den typen romskipspill som har latt seg inspirere av Elite. Selv innenfor denne sjangeren er det likevel få spill som tør gi spilleren så mange valgmuligheter som X2: The Threat. Her begynner du med et lite romskip og en bunke penger, og med dette som utgangspunkt kan du gjøre praktisk talt hva du vil. Spillet inneholder en historie du kan følge om du vil, eller ignorere hvis du heller ønsker å søke lykken på egenhånd. Denne lykken kan du søke på mange ulike måter, og den mest åpenbare er å bli en del av X2 sin dynamiske økonomi.

Handel i rommet
I X2 sitt univers produseres og selges det en rekke varer, som det igjen er behov for andre steder. For å produsere noe trengs det råmaterialer, og hvis en produsent ikke har nok av de materialene han trenger for å kunne produsere det han skal, så vil han betale godt for disse. Hvis det er stor etterspørsel etter det han produserer, slik at lageret hans begynner å bli slunkent, vil prisen han krever være høy. Hvis han sitter på et fullt lager og ingen å selge til, vil prisen være lav. Alt dette påvirkes av uavhengige handelsskip som flyr rundt mellom fabrikkene og handelsplassene i rommet og kjøper og selger varer. Økonomien i X2 er dynamisk, og det er alltid en eller flere grunner til at prisene er slik de er. Dette betyr at ved å handle vil du kunne påvirke prisene. Kjøper du opp store mengder av en vare, vil prisen stige der du kjøper varene.

Den enkleste måten å ta del i dette dynamiske markedet på er å fly omkring med skipet ditt, og kjøpe ting der du finner dem billig, og selge dem for profitt andre steder. I begynnelsen, før du skjønner hva de ulike romstasjonene kjøper og selger, kan det være vanskelig å tjene penger, men det går bedre etter hvert. Når du lærer universet å kjenne vil du utvilsomt oppdage steder der en spesiell vare har en tendens til å være billig, og steder der du kan selge denne varen for profitt. Slik kan du finne lukrative handelsruter. Det er også mulig å kjøpe forbedringer til skipet ditt, som hjelper kraftig i forhold til akkurat det å drive intergalaktisk handel.

Hvis du virkelig vil tjene penger, kan det imidlertid lønne seg å gå over til produksjon. Etter å ha lært markedet å kjenne ser du kanskje at fabrikker i en sektor ser ut til ofte å ha underskudd av en spesiell type råmateriale, og hva passer vel da bedre enn å produsere den selv? Hvis du kjøper en romstasjon av den typen som produserer varen, frakter den til en passende sektor, og sørger for å hele tiden holde den med de nødvendige råmaterialene den trenger for å operere, kan du produsere det som trengs og selge det til høystbydende. Du kan faktisk bygge opp ditt eget intergalaktiske produksjonimperium om du ønsker det. Da vil dine fabrikker bli en del av det dynamiske markedet, og vil konkurrere med andre fabrikker av samme type. Om det ikke skulle skje noen "uhell" med konkurrentene dine, da.

Flere muligheter
Det å drive produksjon eller handel er naturligvis ikke noe for alle, og derfor er det fint at X2: The Threat inneholder en rekke andre muligheter. Hver romstasjon har et oppslagstavle-system, hvor du finner nyheter, kunngjøringer og forespørsler om hjelp. Det er alltid folk som trenger skyss fra en del av verdensrommet til en annen, og det er alltid noen som har en høne og plukke med en eller annen uheldig fyr ett eller annet sted. Dessuten finnes det en hel rekke andre mer spesielle oppdrag - som å sanke sammen de nødvendige ingrediensene (som typisk nok er ulovlige i de fleste systemer) til en medisinsk kur. Har du øynene med deg kan du tjene gode penger på denne måten.

Du kan også kjøpe lisens til å jakte på pirater og kriminelle, hvis du ønsker å tjene til livets opphold ved å slåss. Alternativt kan du naturligvis bli pirat selv. Det er nok av steder å gjemme seg i X2-universet, og lovens lange arm er dessuten ikke lang nok til å beskytte handelsreisende som tar snarveier gjennom farlige sektorer. Hvis du angriper et skip kan det godt være piloten gir opp og skyter seg ut, og da kan overta skipet hans og alt det som er inni. Hvis han velger å kjempe til døden vil du enda kunne plukke opp lasten hans når skipet hans til slutt ødelegges. Om det å jakte på andre skip ikke er din stil kan du forresten livnære deg ved hjelp av smugling, men vær obs på at lovens håndhevere har mulighet til å skanne skipet ditt og finne ut hva det er du frakter.

Uansett hva du gjør vil det påvirke måten folk ser på deg. Så lenge du er relativt anonym behøver du ikke vente deg for mye oppmerksomhet, men hvis du blir kjent som en god handelsmann, kan du regne med at pirater, for eksempel, legger merke til deg når du kommer forbi. Videre vil de ulike fraksjonene i spillet huske hvordan du har oppført deg mot dem, og hvis de ser på deg som en fiende vil de ikke tillate deg å lande på stasjonene sine. Litt ergerlig, hvis disse produserer ett eller annet du gjerne skulle hatt tak i. Er de ekstra hissige kan det være de åpner ild med det samme du kommer i nærheten, og det er naturligvis ikke noen fordel. Går karrieren din på kant med loven kan du dessuten forvente store problemer med representantene for de ulike myndighetene rundt om i X2-universet. Det positive aspektet her er imidlertid at hvis en fraksjon liker deg kan du regne med støtte fra deres folk om du skulle komme i problemer.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden