Det klassiske strategispillet X-COM (eller UFO: Enemy Unknown, som det het i vår del av verden) fikk nylig en svært god nyversjon laget av Firaxis. Originalutgaven fra nittitallet ble designet av de britiske brødrene Julian og Nick Gollop, og bygde videre på deres tidligere spill som Laser Squad og ZX Spectrum-klassikeren Chaos.
Nå har Julian Gollop startet å lage en nyversjon av nettopp Chaos. Spillet, som opprinnelig kom i 1985, lot spillerne ikle seg kappene til trollmenn som kjempet mot hverandre. Det var et turbasert strategispill for opp til åtte spillere, hvor du måtte bruke ulike typer magi for å ta rotta på motstanderne – enten de var datastyrte eller kontrollert av menneskelige motspillere.
Et av spillets sentrale elementer var muligheten til å bløffe motspillerne, ved å lage illusjoner av monstre. Disse ville fungere akkurat som virkelige monstre, men om motspillerne valgte å sjekke om de var ekte ville de forsvinne. For å sjekke om et monster var ekte eller ikke måtte de imidlertid bruke magi, og om det faktisk var ekte ville de ha kastet bort en verdifull sjanse til å bruke offensiv magi.
Spillet var opprinnelig basert på et kortspill Julian Gollop designet i 1982, inspirert av Games Workshop-spillet Warlock. Da Chaos kom på markedet var det faktisk Games Workshops spilldivisjon som ga det ut.
Det nye Chaos-spillet har fått arbeidstittelen Chaos Reborn, og Gollop har akkurat startet utviklingen. Derfor vet vi ikke særlig mye om spillet, men han har fortalt at han ønsker å lage en trofast oppfølger med like mange tilfeldigheter som før. Lokal flerspiller vil også støttes, og spillet vil lages i Unity3D.
For øyeblikket er Gollop alene om utviklingen, men han vil få inn et større team etter hvert. Han regner med at spillet vil ta cirka ett år å lage, og har akkurat startet en utviklingsblogg.
Les også: Laser Squad Nemesis får enspillermodus
Les også: Nå kan du teste nye XCOM