Anmeldelse

WWE Smackdown! Here Comes the Pain

Sønnen i huset spør: "Er wrestling ekte?" Far svarer "I Olympiaden, ja. På TV3, nei." Her oppe på berget er vi relativt skjermet fra denne blandingen av underholdning, sport og sirkus. Til glede for mange, og til sorg for noen få. Det femte spillet i Smackdown-serien, presenterer wrestling som om det skulle være virkelighet.

Side 1
Side 2

Undertittelen på denne versjonen lyder "Here Comes the Pain". Hardbarkete tilhengere serien vet sannsynligvis mer om spillet enn det japanske utvikleren Yuke's. Dette spillet har blitt promotert så til de grader. Smackdown selger i bøtter og spann i USA. Ola Nordmann har hittil ikke vært like begeistret.

Fadese
"WWE Smackdown! Here Comes the Pain" (heretter HCTP) starter med en lite pen, og hyperaktiv intro. Den er av typen som kan gi de fleste epilepsianfall. Introen akkompagneres av like lite pen og hyperaktiv rockemusikk. Heldigvis har en muligheten til å hoppe over denne fadesen, ved å trykke på startknappen. Den første skjermen som dukker opp etter dette, presenterer spilleren for fem valg; "Exhibition", "Create", "Season", "Options" og "Credits". Under "Exhibition" finnes 8 hovedkategorier, alle med forskjellige underkategorier. Under de tre første kategoriene foregår kampene på den gode gamle, originale måten. Her kjemper deltagerne enten en mot en, to mot to eller seks mot seks.

Den fjerde kategorien gir deg muligheten til å velge å slåss med flere motstandere på en gang. Her kan du spille kamper hvor du fritt kan bruke diverse objekter som stoler og stålplater som våpen. Spillet inkluderer en overlevelsmodus,"Royal Rumble", for de som kjenner til det og "Main Events". Under sistnevnte modus ligger det flere valg enn det som sunt er. Å kjempe inne i et stort stålbur, med det målet å komme seg ut først, er en av mulighetene. Nytt i år er elimineringskampen. Her plasseres seks brytere i ringen, hvorav fire av dem starter inne i glassbur. De slippes ut en etter en, på forhåndsbestemte tidspunkt. I en annen modus; "First blood", er det om å gjøre å få motstanderen til å blø først.

"Season"-modusen er der du får sjansen til å skape deg en karriere. Det venter ære og berømmelse på den rette her. Historiene som fortelles er faktisk ganske underholdende. Det er umulig å ta dem seriøst, men de fungerer som små bonuser mellom kampene. Ditt eget alter ego kan også bli med på moroa. I "Create"-modusen kan du skape deg din egen bryter. Her er det virkelig full frihet. Fra det minste ansiktshåret, til hva slags sko bryteren skal ha. Fra personlighet, til slåssestil. Det er moro for en stund, forutsatt at du har tålmodighet til å komme deg gjennom alle valgene.

Virkelig wrestling
De 65 bryterne som er inkludert i spillet, har hver sine egne unike triks og knep. Dette inkluderer måten de gjør kål på en motstander på. Disse knepene kjennes igjen fra virkeligheten, for de som har kjennskap til wrestling. Takket være det nye kontrollsystemet er de enklere å få til, og de er også mer effektive enn tidligere. Kontrollsystemet tar en liten stund å sette seg inn i. Absolutt alle knappene benyttes, og de har forskjellige funksjoner avhengig av posisjonen til bryteren din. Til å begynne med føles det litt kaotisk å skulle lære seg alle knepene. Mulighetene er så rike i antall, at det blir til at en benytter seg av de få triksene en umiddelbart har lært seg. Etterhvert som en blir varmere i trøya, åpner det seg en verden av forskjellige manøvre. "HCTP" skal hvertfall ikke anklages for å være et lett spill. Hver bryter har sin egen stil, og hvordan du vinner en kamp avhenger av hvem du slåss med. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men dette aspektet er virkelig godt integrert i spillet. Kampene vinnes ikke lett. De kan lett trekke ut i tid, og kan foregå i noe som føles som en evighet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden