Utviklingen av det massive flerspillerspillet Wurm Online startet så langt tilbake som i 2003, da de to svenske vennene Markus Persson og Rolf Jansson bestemte seg for å skape sitt drømmespill. Den første betautgivelsen kom noen år senere, i 2006. Markus Persson forlot skuta i 2007, og skapte senere et lite spill som heter Minecraft, men Wurm Online ble fortsatt utviklet videre av dedikerte spillskapere. Nå, seks år etter at betaversjonen kom, er det endelig klart for «skikkelig» lansering.
Lanseringen vil finne sted 12. desember, altså onsdag neste uke. I den forbindelse planlegger utviklerne å åpne en helt ny server, hvor spillerne får utforske et nytt og jomfruelig landområde.
Et av de unike elementene ved Wurm Online er at, i likhet med Minecraft, er alt i spillet skapt av spillerne. Når en ny server åpner dørene, består den kun av naturmiljøer – ingen forhåndsskapte byer eller ruiner. Spillerne må selv høste inn ressurser og skape hjelpemidler og bygninger, og skal man nå langt lønner det seg å samarbeide med andre. Dermed skapes egne samfunn i spillets middelalderverden.
Wurm Online er ikke noe visuelt vidunderbarn, men med den nye versjonen inkluderer utviklerne en rekke elementer som skal gjøre det mer attraktivt. Disse inkluderer muligheten til å skreddersy utseendet på figuren din, synlige rustninger, bygninger med flere etasjer og mer detaljerte monstre.
Du kan finne ut mer om dette unike MMORPG-spillet på det offisielle nettstedet. Spillet fungerer på Windows, Mac og Linux.
Les også: Anmeldelse: The Secret World
Les også: Intervju: Minecraft og fremtiden