Sniktitt

WRC 3

Vi befinner oss på Solberg Gård i Spydeberg, en helt alminnelig, grå oktoberdag. For de av oss som er litt over middels rallyinteresserte, er det få steder som kan skilte med samme Mekka-lignende status som nettopp dette stedet.

Side 1
Side 2

I en låve (som etter all sannsynlighet har sett sine siste dager i tjeneste for gården) er verktøyet ryddet bort og alt ser merkelig rent og pent ut. Til en forandring er det hovedfokus på det virituelle aspektet av rallykjøring i dag, selv om Henning Solberg garantert fikk kjørt fra seg på flere områder i løpet av dagen. Velkommen til lanseringen av WRC3 fra Evolution Studios.

Konkurransen innenfor markedssegmentet for rallyspill har blitt stadig hardere med årene. Vi har hatt klassikere som Colin Mcrae Rally, Rally Championship Extreme, V-Rally og ikke minst den offisielle WRC-serien. På PS2-fronten har WRC etterhvert oppnådd en slags enerådende kontroll over markedet, noe de 40.000 solgte eksemplarene av WRC2 i Norge understreker.

Teknisk sett ligger alt til rette for at WRC3 blir den suksessen den norske importøren og Evolution Studios håper på. Her er alt gjennomført på en tilsynelatende imponerende og god måte, noe som klart tyder på at dette er et produkt som fortjener det offisielle WRC-stempelet. De av oss som til vanlig har hatt en tendens til å favorisere Colin Mcrae Rally, vil nok se over på WRC3 med enkelte lengtende blikk. Omfanget av fartsprøver og realisme i henhold til forholdene i den virkelige verden er kort og godt unikt i spillsammenheng. Mens vi i CMR3 måtte nøye oss med seks strekker á rundt 3 minutter hver på hvert rally (ikke inkludert superspesial) og i tillegg mangler alle former for offisielle løp, kan WRC3 tilby 14 ulike rally og 126 strekker. Dette skal tilsvare godt over 1000 km med tøff og hard action på svært varierende underlag.

I tillegg til at vi har fri tilgang til de ulike rallyene i verdensmesterskapet og at de faktisk ser ut som de gjør i virkeligheten, så har Evolution Studios også innarbeidet flere av de kjente landemerkene man ser på TV hvert år. Selv om strekkene i helhet ikke er kopier av virkeligheten (det hadde blitt en anelse omfattende), så bidrar disse tingene til at man virkelig føler at man er med på det man tidligere kun har sett på TV. Når det attpåtil virker som om utviklingsteamet har klart å bevare karakteristikken til de enkelte rallyene i forhold til høydeforskjell underveis (noe som er et element som klassisk sett har vært forholdsvis fraværende i spill av denne typen), er det duket for full fartsfest i kjente omgivelser.

Oppbygningen av strekkene virker bedre enn det jeg har sett tidligere og jeg kunne nikke gjenkjennende til forholdene under Monte Carlo-rallyet. Her var det flekker med is og snø ispedd den ellers dominerende asfalten og forholdene kunne variere stort mellom de ulike delene av strekka. Dette er et fenomen jeg har savnet i de fleste andre rallyspill, nemlig at man ikke kan ta for gitt at forholdene vil være de samme fra start til mål.

Detaljrikdommen på bilmodellene så også ut til å ligge på et nivå som kun kan sammenlignes med Colin Mcrae Rally 04. Representanten fra Evolution Studios mente at det her var snakk om opp mot 30.000 polygoner på en enkelt bilmodell, hvilket er meget imponerende dersom de samme modellene brukes i selve spillet (og ikke bare i menysystemet eller de ulike filmsnuttene). Etter hvert som spillet går sin gang får man tilgang til nye og mer effektive deler til bilen sin, i tillegg til at man også kan få låst opp spesialutgaver av de ulike bilene. Utviklerene har også forsøkt å titte inn i framtiden sammen med bilfabrikantene og tilbyr et sett med konseptbiler. Kanskje du får se nettopp en av disse i et løp i nærheten av deg om femten år? Her er det uansett bare til å legge seg i hardtrening for å få låst opp mest mulig av ekstramaterialet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden