Det finnes et digert marked for kjøp og salg av spillvaluta med ekte penger, særlig i massive onlinerollespill, hvor det kan være svært tidkrevende å tjene penger. Denne industrien er hovedsakelig basert i Asia, og har vært en gedigen frustrasjon for både spillere og spillutviklere.
Gigantiske World of Warcraft har nok vært det største målet for disse gullselgerne, og spillets sluttbrukeravtale forbyr kjøp og salg av digitale gjenstander for ekte penger. Nå har utvikler Blizzard likevel valgt å se mellom fingrene. Et nytt kjæledyr i spillet, kalt Guardian Cub, kan kjøpes for ekte penger i nettbutikken deres, og deretter legges for salg til andre spillere. Det melder Eurogamer.
En ny æra?
Dermed kan man i praksis kjøpe seg digitale verdier med kredittkortet, selv om dette er en veldig ufleksibel måte å gjøre det på. Man vet ikke hvor mye folk er villige til å betale for et slikt kjæledyr, eller om folk i det hele tatt vil ha det etter en stund. Systemet kan minne en om EVE Onlines PLEX-system, hvor man kan kjøpe sertifikat for spilletid i nettbutikken og selge dem digitalt.
– Målet vårt med Guardian Cub er å gi spillerne nok en måte å legge et kjæledyr til samlingen sin på, men vi synes det er okay om noen velger å bruke den som en trygg måte å skaffe seg litt ekstra gull på, uten å oppsøke tredjeparts gullselgere, skriver Blizzard på spillets hjemmeside.
Kjæledyret skal koste ti dollar (56 norske kroner) når det kommer til salgs, og blir altså det første eksempelet på at Blizzard forsøker å komme seg inn i det gigantiske markedet som omslutter spillet deres. Når presendens først er satt, skal man ikke se bort ifra at det også blir andre, lignende tilbud i tiden fremover. Det kan markere et stort skifte i tankegangen til Blizzard.
Les også: Diablo III får auksjonshus hvor man bruker ekte penger
Les også: – Gullselgere dreper spillservere