Light er et snikespill der handlingen sees ovenfra. Spillet minner om sommersuksessen Monaco, men skilter med en helt annen visuell stil. Du må infiltrere ulike bygninger samtidig som du uskadeliggjør eller unngår patruljernede vakter og andre snushaner. Du kan også hacke deg inn i datasystemene for å låse opp dører og manipulere nivåene.
Utviklerne bak Light forsøkte seg først med en folkefinansieringskampanje på Kickstarter, men da den så ut til å feile fikk han hjelp fra uventet hold. Den britiske spillutvikleren Team 17, som er mest kjent for Worms-serien, tilbød nemlig å finansiere utviklingen av Light og operere som utgiver for spillet.
Tilbake til røttene
På nittitallet var Team 17 både utvikler og utgiver, og Worms var faktisk i utgangspunktet et spill de plukket opp som utgiver. Men da markedet gradvis endret seg ble det vanskeligere og vanskeligere for små aktører å hevde seg, og Team 17 valgte å fokusere eksklusivt på spillutvikling.
I de senere årene har de imidlertid gått tilbake til å gi ut spillene sine selv, og nå markerer Light starten på en ny tilværelse hvor de også vil gi ut uavhengige titler.
Light er fortsatt på et tidlig stadium i utviklingen, men hvis du har lyst til å finne ut hvordan det arter seg kan du laste ned en prototypeversjon fra utviklernes nettsted. Spillet skal lanseres for Windows, Mac OS X og Linux. Det er listet opp på Steam Greenlight.
Les også: Stor gratisoppdatering for snikespillet Monaco
Les også: Lek hacker i nytt spill