Team 17 er selskapet bak de velkjente Worms-spillene. Gjennom en årrekke har folk moret seg med en rekke utgivelser fra denne gjengen. Fra å være et enkelt 2D-spill hvor du så alt fra siden, har Team 17 utviklet Worms-spillene til å bli fullverdige 3D-spill. Til tross for utviklingen på den grafiske fronten har oppskriften alltid vært den samme. Målet har vært å ta livet av motstanderens psykotiske voldsmarker før de rekker å ta livet av dine. Med rundebasert action og en god dose syk, syk humor, har Team 17 levert varene gang på gang. Det er knappe halvåret siden Worms 3D, forrige utgivelse i serien, og vi har allerede fått se på neste spill; Worms Forts Under Siege. I årets utgave har utviklerne valgt å kombinere spillestilen vi kjenner fra tidligere med en rekke nye strategielementer.
Velkjent markslakting med ny vri
En formel som har fungert godt i flere år har altså blitt forandret på. Som spiller skal du denne gangen bruke markene dine til å bygge baser og bygninger spredt ut over banene, ved siden av den vanlige markslaktingen, naturligvis. Med utgangspunkt i et hovedkvarter skal du bygge nye bygninger for å etter hvert sitte med hel, sterk base. Du vil få mulighet til å bygge en rekke forskjellige utvidelser til basen din. Alt fra borger og tårn til våpensmie og sykehus skal bygges opp. Det eneste du må passe på når du bygger, er at alle byggene til en hver tid er forbundet med hovedkvarteret via steinmurer. Om et bygg mister kontakt vil det i løpet av kort tid selvdestruere. Dette er et element taktiske spillere kan tjene mye på å utnytte. Ved å konstant oppgradere og fornye basen vil du få tilgang til nye og kraftigere våpen. Katapulter som kaster neshorn er et av de syke våpnene du kan leke deg med.
I de tidligere spillene hadde du kun ett mål, nemlig å slakte fienden din og markene hans raskest mulig. Med en rekke underlige, og tidvis syke våpen, skulle du sikte inn og skyte mot fienden. Denne gangen har Team 17 altså forandret reglene ved å innføre bygninger. På den måten blir dette denne utgivelsen mye mer et strategispill enn tidligere utgaver har vært. Markene kan lage bygninger rimelig raskt, og når de først er oppe kan det være mye jobb å få dem ned. Det skal en del til for å få byggene til å falle ned rundt stakkars hjelpeløse marker. Det er bare å fyre løs med det du måtte ha av våpen og håpe på det beste. Eventuelt kan du prøve å ta ut noen av steinmurene som binder basen sammen. Grunnideen i spillet vil være den samme som tidligere. Det som er nytt er måten du når målet på.
Karrieremodus gjennom historien
Banene i spillet er spredt over flere historiske epoker. I enspiller vil du få tilgang til kampanjer spredt over disse periodene. Du kan velge å spille blant sverdsvingende Samuraier i en orientalsk setting, blant greske guder, under pyramidenes lange skygger eller i Kong Arthurs legendariske middelalderunivers. Alt er laget med den helt spesielle, og litt syke, vrien Worms-spillene er kjent for. Humor står som vanlig høyt oppe på lista når Team 17 utvikler spill. Tilhengere av serien vil neppe bli skuffet denne gangen heller, selv om en del kanskje vil ha problemer med å venne seg til den nye spillestilen.
Enspiller til side; Det Worms egentlig handler om er tross alt flerspiller. Med tilgang til en haug med nye våpen og den helt nye spillestilen er alt lagt til rette for heftige kamper med døde marker spredt over slagmarken som resultat. Elementene med bygging av fort og angrepsposisjoner vil helt klart forandre måten folk spiller Worms. Som en taktisk ekstragreie i flerspiller vil spillerne også kunne bygge feltsykehus og på den måten bringe marker tilbake fra de døde. Som Team 17 sa til oss, dette er en helt ny måte å tenke Worms på. Spillet er ventet ute før jul i Europa. Det vil bli utgitt på PlayStation 2, Xbox og PC. Alle versjonene vil ha mulighet for flerspiller via Internett.