Når man først snakker om felleskap
Guilds, eller på norsk "laug", er jo viktig i alle onlinespill. Det gir spillerne en måte å komme sammen på, bære guildnavnet over hodet, og dele en egen pratekanal på tvers av geografien. Vanligvis, bortsett fra i spill slik som Asheron's Call, har ikke dette med guilds spesielt mye å si bortsett fra kommunikasjon. Asheron's Call har et meget spesielt allianse-system, der du sverger troskap til en person som allerede er i alliansen, og dermed danner et slags pyramide-system hvor medlemmene faktisk høster godene (i form av erfaringspoeng) fra de som har sverget troskap til dem. Dette er det mest innovative systemet i et online-rollespill så langt. Selv om jeg tviler på World of Warcraft kommer til å ha noe tilsvarende, vil det ha et standard guild-system. Guilds vil ha muligheten til å skape unike identiteter ved å lage sine egne guild-symboler, som du igjen kan plassere på kapper. Blizzard vet enda ikke om guilds vil kunne ha sine egne medlemshus, men i typisk tradisjon til onlinespill i 3D, er det stor mulighet for at dette ikke vil bli en mulighet.
Likevel, Asheron's Call har gjort det gjennom en tilleggspakke, og Dark Age of Camelot har en tilsvarende pakke på vei. Det er dermed store muligheter for at også Blizzard kommer til å gi ut en slik pakke etter at spillet har fått modnet seg. Guilds vil også få sine egne plasser på Internett hvor du kan gå inn og se en oversikt over medlemmene, samt diverse andre statistikker. Herfra kan guild-ledere få en oversikt over medlemmene, samt gjøre forandringer om de måtte ville det. Vi får håpe Blizzard gir ut litt mer informasjon angående guilds - det er trolig en av de viktigste delene i et slikt spill, og onlinespill generelt er ellers kjent for å ha temmelig sløve linjer mellom det å være i en guild, eller ikke være i en. Når det gjelder magiske trylleformler (spells), har Blizzard kunngjort at mange av dem som du finner i Warcraft-spillene vil være å finne i World of Warcraft. Spillet vil også ha en annen slags form for magi, kalt ritualer. For å utføre disse må en hel gruppe magikere gå sammen for å utføre det - spennende!
Etter det vi har fått vite ser den kunstige intelligensen lovende ut. Det er ganske typisk i onlinespill at fiendene er hjerneløse droner som popper frem på terrenget, og går rundt uten mål og mening helt til noen slakter dem ned - så popper dem igjen. Slik går det, dag inn og dag ut. Dette skaper noe som heter "spawn-campere". Siden fiendene dukker opp på forhåndsbestemte plasser, og ettersom noen av disse fiendene er mer ettertraktet enn andre, slår spillere seg ned der de dukker opp i lange perioder for å drepe dem, vente, og så drepe dem igjen. Det er egentlig et grufullt system, og jeg gleder meg til den dagen online-rollespill har dynamiske fiender som dukker opp på forskjellige plasser, til forskjellige tider slik at man faktisk måtte jakte på fiendene. Og det hadde vært flott hvis fiendene hadde litt mer IQ enn ei middels-stekt wienerpølse.
I World of Warcraft vil fiendene slå seg sammen i grupper, noe som ikke er en ny ting i det hele tatt. Men, fiende-grupper skal visstnok ha ledere også. Denne lederen kan fortelle de andre i gruppen hva de skal gjøre. Blizzard brukte følgende eksempel på å forklare hvordan dette fungerer: La oss si vi har en gruppe Gnolls (hunde-lignende fantasy-skapninger) som ledes av en såkalt "Taskmaster". Han finner kanskje ut at han vil sende et par av sine menn på krigeren din, en på healeren din, og en fjerde på magikeren din. Han vil trolig ta avgjørelser etter hva som skjer i kampene, akkurat slik som vi mennesker gjør. Dette kan endelig gi oss nye utfordringer, ikke bare utfordringer direkte basert på fiendenes erfaringsnivå eller antall. En annen ting verdt å nevne er reglene for "player-killing". Spill i nyere tid har forstått at noen mennesker er bare ute for å plage andre, og derfor har spill slik som EverQuest og Dark Age of Camelot en sperre som ikke lar deg angripe andre spillere med mindre du selv (og dem naturligvis) har gjort et lite oppdrag som gjør deg til en "player-killer".
Gleder vi oss?
Uten tvil. Jeg kan ikke si hvorfor, egentlig. Så langt har vi ikke blitt presentert med noe vi ikke har sett i online-rollespill før. Svært lite i såfall. Likevel, Blizzard har til nå vært svært tilbakeholden med opplysninger om World of Warcraft. Det må vel være det faktum at det er et Warcraft-spill. Grafikken er heller ikke noe å utsette på. Tvert i mot. Den er fullstendig deilig, er den ikke? Det er noe med å ha hele Warcraft-verdenen for seg, i online-format, og en hel hurv med andre spillere å utforske den med. Det er litt skuffende at spillet bare har tre offisielle raser foreløpig, og jeg håper virkelig Blizzard holder ord når de sier at de skal legge inn flere. Jeg synes jeg ser en ørliten hinting til dverger, faktisk. De uttalte for ikke så lenge siden at dvergene vil kunne ha geværer, i kjent Warcraft-stil, og det kan dermed være et håp for dem som liker å spille små korte folk, med tykt skjegg, og en aldri så liten forkjærlighet for alkoholinnholdige drikkevarer. Dette kan likevel være fullstendig feil, og de kan bare ha snakket om eventuelle dverg-fiender. Personlig synes jeg det hadde vært temmelig stilig hvis mine fremtidige turer i det blå var ombord i et dvergsk-luftskip! Så ja, vi gleder oss. World of Warcraft har kanskje ikke så mange revolusjonerende egenskaper å fare med, men bare det faktum at spillet er basert på Warcraft-serien er et kvalitetstempel i seg selv. Så er det bare å vente. På mer informasjon fra Blizzard og på å få fingrene fatt i en test-versjon!