Materialismens grep
Ting, ja. Ting er en svært viktig del av ethvert vesens liv i Azeroth. Du vil selvsagt ha så bra utstyr og våpen som mulig, og finner du det ikke selv kan du bruke auksjonshuset. Der legger spillere ut diverse ting de finner som de ikke trenger selv, og der har du mulighet til å gjøre et skikkelig kupp eller bli rundlurt alt etter som. En kan også kjøpe og selge direkte til ande spillere, og er en langt fra hverandre er det ikke verre enn å sende det i postoppkrav, enkelt og greit. Det er ikke til å komme bort fra at World of Warcraft er et utstyrskrevende spill. Jo bedre utstyr du har, jo bedre karakter har du mulighet til å få. Dessuten kommer det status med godt utstyr, og hvem vil ikke bli beundret? Å ha det beste utstyret til enhver tid vil imidlertid koste deg dyrt, og penger er gjerne en mangelvare på lavere erfaringsnivå.
Uansett hvor godt utstyret ditt måtte være, vil det bli slitt i kamper og måtte repareres. Når du dør blir utstyret ditt enda mer slitt, så dør du ofte blir det fort dyrt. Å dø er ingen stor skam i World of Warcraft, da du enkelt og greit kan løpe fra nærmeste gravplass til kroppen din og gjenoppstå. Du mister ingen erfaringspoeng, bare litt tid og penger til reparasjon. Det er tidkrevende nok til at det er kjedelig å dø, uten at det blir en katastrofe. Det er også mulig å gjenopplives av en helbreder. Skulle du finne veien tilbake til kroppen for tung og vanskelig, så fortvil ikke. En engel på gravplassen kan gi deg livet tilbake, mot at du er ute av stand til å gjøre noe fornuftig i kamper noen minutter, samt at alt utstyr du måtte ha på og med deg blir betydelig slitt.
Et fantastisk skue
Som en av Azeroths utvalgte er du altså en del av et eventyr, en følelse som forsterkes av både grafikk og musikk. Grafikken får av enkelte kritikk for å være enkel, men Blizzard fortjener all mulig honnør for at det ser så fantastisk eventyraktig ut uten at du må ha det beste av maskinvare. Det er et imponerende mangfold i både monstre og landskap, og de ulike områdene på kontinentet har sine tema. Noen er som gresskledde sommerenger, frodige og lyse, mens andre ser ut som tilholdssted for fanden selv. Du vil særlig legge merke til forskjellene i landskapet mellom Horde-områder og Allianse-områder. Alliansen vil generelt ha det lyst og fint, med vegetasjon og relativt pene monstre. Horden ,derimot, har gjerne forvridd vegetasjon og vesener, og du kan se at det onde har herjet landet.
Tauren og nattalver er litt i grenseområdet, områdene til tauren har ikke lidd under det resten av Horden har. Nattalvenes områder gjenspeiler de mystiske vesenene de er, og alt dette er med på å definere din tilhørighet som spiller. Monstrene spenner seg fra ulike typer menneskevesener til demoner, drager og udyr du ikke en gang har sett i marerittene dine. Det må rett og slett oppleves å slåss mot en enorm ildsprutende drage. Blizzard har også lagt til en effekt som heter "Fullscreen Glow Effect", en slags lyseffekt som gir objekter i verdenen en skinnende kant. Med den på vil de selv de nydeligste solnedganger bli et enda vakrere skue.
Musikken spenner over alt fra dunkel bakgrunnsmusikk til stemningsskapende orkestermusikk og toner à la "Haisommer" som kan få pulsen til å stige på alle og enhver. Datastyrte karakterer og andre spillere har talekommandoer som får dem til å si bestemte setninger, og hver rase har sine stemmer. Noen fine og andre ikke fullt så fine. Har du først hørt en gnom le glemmer du det ikke med det første for å si det sånn. Monstrene har sine lyder, men det er en del gjengangere ute og går. Selv om en innimellom kunne tenkt seg litt mer variasjon innen lydbildet, fungerer den mer enn godt nok til å sette stemningen og forstreke følelsen av et levende univers.