En liten del av puslespillet
Du vil antakeligvis bruke mye av din tid i spillet på å gjøre oppdrag. Oppdragene er historieoppdrag, som direkte er relatert til plassering av monstre, fiender og andre typiske hendelser i spillet. Det er en mengde ulike typer oppdrag, og du kan selv velge om de skal taes eller ikke. Du kan for eksempel bli bedt om å drepe x antall av den og den typen monstre, samle ulike typer ting, reise et sted og levere noe, gi viktige beskjeder, samle informasjon, drepe noen spesielle folk for å redde verden eller lete etter noen som er kommet bort. De fleste er enkle og greie å forstå, såfremt en tar seg bryet med å lese oppdragene. Andre må en lese litt mer mellom linjene for å få tak på, men det er aldri noen umulighet. Husker du ikke hva du skulle gjøre, kan du alltids ta oppdraget frem og lese det på nytt.
Oppdrag fåes som regel ved å snakke med datastyrte karakterer, og hvert oppdrag setter deg inn i en historie, en liten del av verdenshistorien. På høyere erfaringsnivåer vil du merke hvor gjennomført historien til Azeroth er. Selv om oppdragene ikke nødvendigvis er relatert til hverandre direkte, gir de alle sin del til et levende univers. Når du gjør et spesielt oppdrag så føles det viktig, det er en grunn til at du gjør nettopp det du gjør, og der ligger også mye av motivasjonen for å spille. Din karakter har en grunn til å eksistere, du er en helt for din del av verdenen. Også gjennom rase- og klassehistoriene har Blizzard gjort en enestående jobb. Hver rase har sin spesielle historie, noe det også bygges opp under gjennom hele spillet. Det er diverse klassespesifikke oppdrag som gir deg en historisk bakgrunn og identitet, samt en hel del bøker rundt omkring i oppdrag og ulike biblioteker. De er velskrevne og interessante fortellinger som bygger opp under Azeroths historie og autonomitet, og de fortjener absolutt oppmerksomhet.
Jo flere vi er sammen, jo gladere er vi
Mange av oppdragene går over flere deloppdrag, og noen av dem skalerer oppover i vanskelighetsgrad slik at du før eller siden vil være nødt til å gå i gruppe med andre for å klare deg, selv om du kan ta de første oppdragene selv. En del av oppdragene vil utover i spillet kreve at du har gjort visse andre oppdrag før du får lov å få dem, så ta derfor så mange oppdrag du bare kan. Det er en variert og spennende måte å få erfaringspoeng på, samt at mange oppdrag sender deg til ukjente deler av verdenen. Slik vil du alltid få et naturlig sted å dra for å få nye oppdrag tilpasset din grad.
En annen måte å få erfaringspoeng på, er selvsagt å drepe vilkårlige monstre uten annet mål enn nettopp erfaringspoeng. En plukker seg gjerne ut en type monstre som gir deg mye erfaringspoeng, og så står en der til en ikke gidder mer eller finner bedre monstre, såkalt "grinding". Dette kan til tider gi deg minst like mye erfaringspoeng som visse oppdrag. Dette er også noe av det World of Warcraft har blitt kritisert for, at det å samarbeide i grupper gir for lite belønning. Det er litt gruppebonus basert på antall folk og forskjell i nivåer mellom gruppemedlemmene, men den er ikke all verden. Enkle oppdrag lønner det seg gjerne å gjøre alene, selv om man på den måten går glipp av mye moro. På den annen side er det helt klart mest erfaringspoeng å hente på ulike store oppdrag, særlig hvis du har flere på samme sted.
Samtidig gir dette systemet deg mye frihet, du kan i mange tilfeller velge om du vil gjøre det alene eller sammen med andre. Likevel er det veldig mange oppdrag som ikke kan gjøres uten en gruppe, rett og slett fordi de er for vanskelige. På PvP-serveren er det dessuten ofte nødvendig å være i en gruppe for å overleve i fiendtlige områder. Hver gruppe kan ha opp til fem personer. Du kan invitere andre til å være med i din gruppe uansett hvilken avstand det er mellom dere, en svært behagelig funksjon. Noen oppdrag er så vanskelige at det kreves såkalte "raid"-grupper. I en slik samling kan hele 8 grupper (altså 40 personer) gå sammen i en koalisjon for å oppnå sitt mål.