Sniktitt

World of Warcraft: Wrath of The Lich King

Storstilt utvidelse

Verdens største digitale nasjon legger nok en gang krav på nye landområder.

1: First page
2: New page

– Vi har lært mye av The Burning Crusade, og noe kommer vi til å endre, mens andre ting tar vi med oss videre. Når det gjelder «heroic»-modusene var disse kanskje litt harde, og nye spillere fikk ofte problemer i dem. Til tross for at vi kanskje ikke har gjort dem enkle, ville vi gjøre dem mer tilgjengelige for folk. Noen har for eksempel ikke en «protection»-spesialisert frontkriger, og vi vil ikke at det skal være årsaken til at man ikke skal kunne gjøre denne instansen, fortsetter Stockton.

Hytte med stort uteareale til salgs.

Her må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner designvalget. «Heroic»-modusen er vel ment for å være litt vanskeligere og by på en utfordring til spillerne som har erfaring og er gode. Hvis det skal være slik at man ikke trenger en «holy»-spesialisert prest eller «protection»-spesialisert kriger for å komme seg gjennom instansene, spenner de vel litt bein på spillerens grunnlag til å velge en slik retning i utgangspunktet? Ja, det er kanskje dritt å spille alene med en prest som er spesialisert for å lege andre, men noen ganger må man ofre seg for laget.

Kortere instanser

– Vi forsøker også å gjøre instansene noe kortere. Noen av dem er alt for lange, og vi ser helst at de ikke varer så mye mer enn en time. Det er ikke vår intensjon å holde spilleren inne i instansen i tre timer, og vi vil også at tilkomsten til de forskjellige instansene skal bli lettere og raskere, sier Stockton.

Dette kan nok for mange oppleves som et tveegget sverd. Vi har vel alle vært på et fem-timersraid med 40 mennesker i Molten Core, og det er ofte mer venting enn det er ren kamp. På den andre siden fører dette blant annet til at de som spiller mye får redusert sin meningsfylte spilltid. Det blir mindre nedlegging av monstre med andre, og mer fjasing i Ironforge.

Northrends noe friske arkitektur.

– Når det gjelder de ulike oppdragene, synes vi kanskje at disse ikke var så sammenkoblede som de burde være i The Burning Crusade. Vi har fokusert mer på dette, samt ikke-lineært innhold i for eksempel instanser, noe som lar raidet velge hvilke sjefer man vil ta når og lignende, legger Stockton til.

Det later også til at Blizzard forsøker å snike mer PvP (Spiller-mot-spiller) inn i spillets PvE (Spiller-mot-miljø)-elementer. Selv om de fremdeles jobber med saken, ligger det an til at en sone i Northrend er en utendørs full PvP-sone, hvor Alliansen og Horden slåss om muligheten til å skaffe seg goder. Videre ønsker de å gjøre endel PvP-utstyr for bruk i arenaer og slikt, tilgjengelig gjennom PvE-spill. Stockton lover at dette utstyret ikke kommer til å bli like bra som det du kan tjene deg til ved å spille mye PvP, men at det skal gi et lettere adkomstpunkt for folk som ønsker å prøve denne delen av spillet.

Lettere rykteinntjening

– Vi ønsker også å gjøre en del forandringer når det gjelder inntjeningen av rykte (faction). Vi ønsker ikke at opparbeidelsen av rykte hos forskjellige fraksjoner skal føles som monotone handlinger hvor man dreper de samme monstrene hele tiden (grind). Vi kommer til å introdusere en ny type kjennemerker (tabard). Dette betyr for eksempel at du kan tjene rykte med en fraksjon mens du er inne i en instans hvis du bærer den fraksjonens kjennemerke. Vi kommer også til å fjerne ryktekravene for instansenes «heroic»-moduser, sier Stockton til et svært entusiastisk publikum.

Blizzard vektlegger også at de kommer til å lage en del utstyr som passer til flere klasser og de forskjellige spesialiseringene innenfor hver klasse. Dette går sammen med tanken om at flere klasser skal kunne gjøre de samme jobbene, og en prest skal for eksempel ha større mulighet til å skaffe seg utstyr til både å lege andre og påføre skade. Jeg vet ikke helt hvor godt jeg liker denne tanken, og jeg er redd dette reduserer de forskjellige klassenes roller til et skyggeland hvor ingen vet hva de skal velge lengre. Det later som at det ikke blir de samme vanntette skottene som klassene tradisjonelt har blitt adskilt av, men håpet er jo at variert utstyr skal utfylle denne funksjonen.

Stig på, stig på. Her er alle velkommen!

Fire av de totalt tolv nye instansene ble vist frem for en liten sniktitt på messen. Den første er en gammel kjenning som Blizzard gjerne ville gjenopplive:

Les også
Barnevennlig MMO fra Funcom

– Naxxramas er tilbake for å få den æren den fortjener. Dette er en av våre svært gode instanser som vi er stolte av, og følte derfor at det var på sin plass å relansere den. Den ble tilgjengelig på et tidspunkt hvor alle gjorde seg klar for The Burning Crusade og dermed ikke fikk bruk for alt det gode utstyret som befant seg der, og derfor ønsker vi nå at flere skal få muligheten til å se den, sier Stockton til Gamer.no.

Spennende nye instanser

Den andre av de nye instansene heter Halls of Stone. Denne er ment for spillere mellom erfaringsnivå 77 og 7, og er en stor instans som er bygd av svære titaner, noe som gjør at spillerne føler seg veldig små. Blizzard innsnevrer erfaringsnivåene for de fleste instansene fordi de ønsker at gruppen som helhet ikke skal bli merkbart svekket av at de har mange som ligger på et høyt nivå og noen få som ligger veldig lavt.

The Occulus er en av de mer spennede nye instansene. Dette er en såkalt «endgame»-instans som er tilgjengelig for spillere på erfaringsnivå 80, og tilbyr helt nytt gameplay. Et stykke inn i The Occulus vil spillerne få tilgang på drager som de kan fly og utkjempe kamper med. De ulike dragene har ulike spesifikasjoner – noen leger, noen deler ut skade og så videre. Dette er en morsom mekanikk som gjør at spillere som til daglig er frontkjempere (tank), nå kan lege de andre og omvendt. Et spennende konsept som det skal bli morsomt å se nærmere på.

Hei søta! Asl?

For de som er interessert i historien rundt Warcraft-universet, kommer en av instansene til å befinne seg i Caverns of Time, og dermed vise noe av forhistorien til der Azeroth er i dag. The Streets of Stratholme ligner på The Burning Crusade-oppdraget «Old Hillsbrad», og her vil du få muligheten til å slåss med det som nå er erkefienden, Prins Arthas. Du spiller i praksis «The Culling»-oppdraget fra Warcraft III, bare denne gang i World of Warcraft.

Det var under Stratholmes fall at den tidligere gode Prins Arthas begynte å falle i den onde kongens klør, og nå får vi også se hva som egentlig skjedde med Stratholme. De samme stemmeskuespillerne som ble brukt i Warcraft 3-oppdraget er hyret inn for denne instansen, så for innvidde kan dette bli et skikkelig dypp ned i historien.

Konklusjon

World of Warcraft: Wrath of Lich King ser ut til å bli en veldig polert og fin utvidelsespakke. Mye av det gamle holdes i hevd, men et helt nytt område, en ny klasse og noe ny spillmekanikk sørger nok for massevis av underholdning på veien til erfaringsnivå 80.

Når man til syvende og sist når det nivået, kan det med timannsraid og lavere vanskelighetsgrad se ut som at Blizzard i større grad forsøker å tilfredsstille sitt lettere klientell foran de som tilbringer store deler av livet sitt i spillet. Det er for tidlig å felle dom over dette nå, og kanskje byr spillet på mestringsfølelse i instansene og nyheter innenfor PvP (som det ble snakket lite om) som gjør at folk blir hengende i Azeroth også i to nye år.

World of Warcraft: Wrath of The Lich King har foreløpig ikke fått noen utgivelsesdato, men etter suksessutgivelsen av The Burning Crusade i januar 2007, virker ikke en januar 2009-utvidelse av Azeroth alt for fjern.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden