Den neste utvidelsen for World of Warcraft – The War Within – vil i stor grad handle om den edderkopplignende rasen Nerubian. Det er kjipt for de som er redd for edderkopper, og Blizzard introduserer derfor muligheten til å velge bort disse.
Til Eurogamer bekreftet spilldesigner Maria Hamilton at den valgfrie araknofobimodusen forvandler edderkoppene til krabber. Bortsett fra utseendet forblir skapningene helt like, i alt fra størrelsen på monstrene til angrep og hvor mye de tåler.
Modusen gjelder for samtlige edderkoppskapninger i spillet – ikke bare de som kommer til i The War Within.
World of Warcraft er slettes ikke det første spillet som introduserer en slik modus. Obsidian-overlevelsesspillet Grounded er nok et av de mest kjente eksemplene på spill som slår et slag for de som har edderkoppangst. Lethal Company og Star Wars Jedi: Survivor har også innført lignende tiltak.
Hamilton innrømmet imidlertid at World of Warcraft-teamet ikke var helt oppdatert på fremskrittene rundt araknofobi i spill.
– Jeg tror ikke vi var klare over at det var en såpass stor greie for folk, for å være ærlig. Da vi begynte å snakke om The War Within internt og sa «Vi skal ha med Nerubians» var det mange på teamet som som sa «Jeg takler ikke edderkopper. Kan vi gjøre noe annet enn Nerubians?», husket Hamilton og fortsatte:
– Vi var sånn «Hmm. Vi har jo lyst til å ha med Nerubians, det er helt klart noe vi ønsker å gjøre, men hvis det er mange folk som … ». Så da begynte vi å gjøre litt research og fant ut at dette faktisk er en ganske stor greie – for ganske mange folk er dette en stor greie – og vi begynte å se på hva andre spill hadde gjort for å takle problemet.
World of Warcraft: The War Within skal etter planen lanseres en gang senere i år. Utvidelsen markerer starten på det Blizzard kaller The Worldsoul Saga, et helt nytt historiekapittel om strekker seg over nettrollespillets neste tre utvidelser
LES OGSÅ: Spillere kan være med å teste World of Warcrafts neste utvidelse »