Activision Blizzard har annonsert at antallet World of Warcraft-abonnenter er nede på 7,7 millioner. Tallene har ikke vært så lave siden før utvidelsen The Burning Crusade kom på markedet. Dette melder Eurogamer.
Dermed fortsetter den nedadgående trenden for nettrollespillet, som i de siste par årene har opplevd synkende abonnenttall. Sist i mai ble det klart at spillet hadde mistet 1,3 millioner abonnenter, og var da nede på 8,3 millioner. World of Warcraft var tallmessig på topp i 2010, da selskapet stolt kunne fortelle at de hadde 12 millioner brukere.
World of Warcraft går for tiden også gjennom noen endringer i forretningsmodell. Tidligere denne måneden ble det klart at Blizzard ruller ut mikrotransaksjoner i spillet, for øyeblikket kun i det asiatiske markedet. Det er dog ikke utenkelig at modellen også kryper mot vesten.
Seiersgang
Selv om nettrollespillet opplever fall, fortviler neppe utvikler Blizzard så mye. Det er en bragd i seg selv å holde tallene så gode, så lang tide etter lansering. 7,7 millioner spillere er fremdeles helt unikt når det kommer til abonnementsbaserte spill, men det levner liten tvil om at forretningsmodellen ikke gjør seg like godt i dagens marked som da spillet kom for snart ti år siden.
World of Warcraft er fremdeles en gigantbedrift for Blizzard, som har gått utenfor spillet for å tekkes et stadig mer transmedialt publikum. Samlekort, tegneserier, bøker og figurer ligger ute for salg. I tillegg kommer det en storbudsjetts helaftens film basert på universet, planlagt ute innen 2015.
Les også: Activision Blizzard skiller seg fra Vivendi Les også: – Vi drepte MMO-sjangeren med World of Warcraft