Microsoft startet mer eller mindre den store prestasjonspoeng-bølgen da de lanserte Xbox 360 med et ganske omfattende «achievement»-system. De fant en vei å appellere til folks samlemani og trang til å vise frem hvor gode de er. Mange har hoppet på toget i løpet av årene, og både Valve og Microsofts erkerival Sony, har implementert slike systemer.
Ryktene gikk for fullt under Blizzards egen Worldwide Invitational-messe i Paris i slutten av juni, men det var ikke før under årets E3 i Los Angeles, at de offisielt avduket planene om sine prestasjonsmedaljer.
Når utvidelsespakken Wrath of the Lich King slippes, kommer spillet også til å få implementert over 500 forskjellige prestasjonsmedaljer. Disse strekker seg over alle de viktige aspektene i spillet, og fås på bakgrunn av utforsking, spiller-mot-spiller-ferdigheter, spiller-mot-miljø-ferdigheter, yrker, utvikling av din figur og så videre.
Enkelte av ferdighetsmedaljene gir premier som spesielle titler figuren kan ha, små kjæledyr og så videre. Alle premiene er kosmetiske, og kommer ikke til å få følger for figuren din i form av økte attributter etc.
Blizzard lover også at man slettes ikke skal gå tom for ferdighetsmedaljer å jakte på, og at det kommer til å lanseres nye ved hver innholdsoppdatering.