I følge tall gitt ut av Blizzard i går, solgte World of Warcraft 280 000 kopier den første dagen det var i salg i Europa. Før helgen var omme hadde det solgt 380 000 enheter, noe som må sies å være svært imponerende. Den første dagen var over 100 000 mennesker pålogget samtidig, og i helgen ble rekorden flyttet til 180 000 spillere samtidig.
Totalt har Vivendi trykt opp 560 000 kopier av spillet for salg i Europa, men de jobber naturligvis på spreng for å øke kapasiteten slik at de kan trykke opp flere kopier etter hvert. Spillet kjører allerede på mer enn 80 servere i Paris og Frankfurt, og Blizzard forteller at utvikleren lærte mye av den amerikanske lanseringen, som etter hvert ble ganske problemfylt. De har allerede trykket opp flere spill og satt i gang flere europeiske servere enn det som egentlig var planen.
I vår omtale sa vi at World of Warcraft har blitt kalt for det første MMORPG-spillet for massene, og dette er noe salgstallene til Blizzard og Vivendi ser ut til å støtte opp om. Blizzard forteller nemlig at det tidligere var antatt at det totale europeiske MMORPG-markedet var på under 300 000 mennesker, og nå som dette spillet alene har solgt langt mer enn 300 000 kopier i Europa burde det være klart for de aller fleste at markedets størrelse har økt betraktelig.
Lanseringen har imidlertid også hatt sine problemer. Brukere rapporterer om lange køer for å komme inn på de mest populære serverne, og det store presset førte også til problemer for registrasjonssystemene, slik at flere brukere måtte vente lenger enn de hadde håpet før de fikk tre inn i spillverdenen. Til nå ser den europeiske lanseringen imidlertid ut til å ha gått bedre enn den amerikanske, hvor det var så mange problemer at Blizzard ble nødt til å si unnskyld til spillmiljøet og tilby ekstra, gratis spilletid.