I et intervju med Eurogamer forteller World of Warcraft-produsent J. Allen Brack litt mer om hvordan Blizzard ligger an med utviklingen av World of Warcraft Classic.
Som vi skrev på fredag har spillgiganten planer om å by på en mer gammeldags spillopplevelse med prosjektet – et svar på fansens ønske om såkalte «vanilla»-servere. Men ut ifra intervjuet er det lenge til vi får se hva det resulterer i. Brack er rett og slett veldig ordknapp, men tydelig på at alt er veldig tidlig.
– Noe av grunnen til at vi ikke er på et punkt der vi kan snakke om hvordan dette fungerer er at vi faktisk ikke vet det ennå. Den viktigste annonseringen [fredag] var at vi gjør dette. Vi har hørt spillsamfunnet, vi har hørt våre egne interne team, vi har hørt alle kommentarene gjennom årene. Når det kommer til detaljene har vi ikke alle svarene ennå, sier han.
Vil ta lang tid
Ifølge Brack er det ikke så lett å få alt på plass, og til nå har de bare så vidt begynt.
– Vi har noe infrastruktur-greier på plass. Vi har en gammel «build» som er oppe og går som vi bruker som referanse. Mesteparten av jobben kommer til å være på infrastrukturene: å være sikker på at alt kan fungere med mer morderne utstyr. Så kommer vi til design-spørsmålene, de som spillsamfunnet vil ha sterke meninger om: burde UBRS være 10-manns eller 5-manns? Den slags, utdyper han.
– Det er en massiv oppgave. Dette er en veldig, veldig betydelig oppgave. Ikke forvent å se det på lenge. Vi vet faktisk ikke når vi skal slippe det. Jeg vet at det er et generisk svar vi gir om alle våre Blizzard-spill, men her vet vi faktisk ikke hvor lang tid det vil ta.
Brack kan fortelle at teamet heller ikke har bestemt seg for en forretningsmodell ennå. Det ordinære World of Warcraft krever per dags dato et abonnement for å spille den fullverdige utgaven, i tillegg til at man må kjøpe grunnspillet og utvidelsene.
Blizzard annonserte også at StarCraft II blir et gratisspill 14. november »