World of Warcraft Classic-innholdet vil rulles ut over tid

Blizzard deler Vanilla-opplevelsen inn i fire puljer.

Blizzard

Etter å ha avslørt lanseringsvindu og betalingsmodell for World of Warcraft Classic på fredagens Blizzcon-åpning, slapp Blizzard en bunke nye detaljer på lørdag. I løpet av et foredrag kalt Restoring History: Recreating WoW Classic, fortalte spillsjef Ion Hazzikostas blant annet hva som blir tilgjengelig når spillet lanseres – og hva man må vente på.

Fra Molten Core til Naxxramas

Ikke alt fra 1.12-oppdateringen vil være tilgjengelig når World of Warcraft Classic lanseres.
Blizzard

Som utvikleren har kunngjort tidligere vil World of Warcraft Classic basere seg på 1.12-oppdateringen Drums of War, som kom ut like før The Burning Crusade-utvidelsen. Mye av innholdet som var tilgjengelig på den tiden vil imidlertid ikke være inkludert ved spillets lansering, og Blizzard har i stedet valgt å dele opplevelsen inn i fire puljer.

Den innledende puljen blir tilgjengelig samtidig med Classic-lanseringen, og gir spillere en første smakebit på større gruppeområder. Her kan man prøve seg på Molten Core, Onyxia og Dire Maul, samt verdensbossene Kazzak og Azuregos.

Pulje nummer to introduserer Blackwing Lair og Zul'Gurub, i tillegg til belønninger man kan tjene opp gjennom å delta i spiller-mot-spiller-kamper. Deretter blir det åpning av Ahn'Qiraj i pulje tre, som også inkluderer Tier 0.5-utstyr, Silithus og Green Dragons. Til slutt blir det fokus på vandøde med raid i Naxxramas og Scourge-invasjonen.

Hvor lenge vi må vente mellom hver pulje er foreløpig uvisst. Blizzard påpeker også at planene kan endre seg, og at teamet vil lytte til hva fansen ønsker seg.

Små justeringer å spore

Hazzikostas delte også mer informasjon om hva som blir likt og hva som blir annerledes fra den opprinnelige opplevelsen. Ifølge spillsjefen var noen ting enkle å kutte ut, som Dungeon Finder, spilling på tvers av servere og achievements.

Andre ting krevde lengre interne diskusjoner for å komme frem til løsninger som både er tro til originalen og som ikke blir for frustrerende for spillere. Blant annet har utvikleren valgt å beholde muligheten for å bytte gjenstander man finner i gruppesammenheng.

Mens det meste er likt, har Blizzard endret på noen ting fra originalopplevelsen.
Blizzard

Før måtte man nemlig ta kontakt med kundestøtte for å utveksle gjenstander som ble utdelt til feil spiller. For å gjøre denne prosessen enklere vil Classic tilby den samme tidsbegrensede byttefunksjonen som eksisterer i moderne World of Warcraft.

Ellers vil begrensningen på negative statuseffekter løftes fra åtte til seksten, mens regenerering av energi for Rogue-klassen går tilbake til 20 energipoeng hvert andre sekund fra dagens ene poeng hvert tiendedels sekund. I tillegg har Blizzard gjeninnført ventetiden på én time når man sender post til spillere i samme guild.

– Den [moderne] endringen til øyeblikkelig levering av post gjorde ting lettere, men fjernet det sosiale aspektet ved å måtte treffe folk ansikt til ansikt for å gjøre en byttehandel om du ville ha ting raskere. Derfor bringer vi ventetiden tilbake, lyder forklaringen.

Les også
Anmeldelse:

Til slutt var Blizzard så vidt innom sine tanker rundt modifikasjoner, også kalt add-ons. Mens utvikleren i utgangspunktet er positiv til de mange nyttige verktøyene World of Warcraft-fans har skapt, er målet å sørge for at ingen ting kommer i veien for den klassiske opplevelsen. En endelig løsning er ikke på plass, og Blizzard håper å samarbeide med fans om finne ut av ting.

World of Warcraft Classic slippes i løpet av sommeren 2019.

Blizzard pusler med flere gamle Warcraft-opplevelser.
Utvikleren skal pusse opp Warcraft III »

Siste fra forsiden