World of Tanks-utvikleren Wargaming.net har planer om å kaste ut alle mikrotransaksjoner som gir kunden et overtak. I første omgang er det flaggskipet World of Tanks som får overhalingen, men deres kommende oppfølgere, World of Warplanes og World of Warships skal angivelig heller ikke ha de såkalte «pay-to-win»-mulighetene. Dette melder nettstedet Gamasutra.
– Vi har en sterk tro på at man ikke kan tilby et skikkelig stort gratisspill uten å være helt sikker på at alle kampmuligheter er gratis til alle, forteller Wargaming.nets Andrei Yarantsau.
Med dette håper Wargaming.net at resten av bransjen hopper etter, og at også de kapper muligheten til å betale for store fordeler i spill. Det endelige målet er å fjerne det ufordelaktige inntrykket om betalingsmodeller som gratisspill fremdeles lider under, og å gi kundene spillopplevelser de ikke oppfatter som grådige.
Helomvending
I et intervju med Gamer.no tidligere i år lød pipa litt annerledes. Per dags dato har spillet noe som kalles gullammunisjon, som er bedre enn vanlig ammunisjon. Denne kan kjøpes for spillvaluta, men man må i praksis ha en premiumkonto for å ha råd – noe som har fått mange til å anklage spillet for å melke penger ut av konkurransedrevne spillere som vil ha overtaket. Vi spurte om ikke denne ammunisjnoen ødela for konkurransen.
– Det er andre måter å være konkurransedyktig på, som fungerer uten denne ammunisjonen. Poenget med pansring og å vinkle stridsvognen riktig gjelder her også. Og å analysere fienden, forstå deres neste trekk og da mister de den eventuelle fordelen de måtte ha, fortalte designsjef Sergey Burkatovskiy i februar.
Vil satse på e-sport
En annen del av grunnen til endringen er forankret i et ønske om å ta en større bit av e-sportskaka. Nylig lanserte utvikleren sin egen World of Tanks-liga i samarbeid med ESL, der spillere konkurrerer om en topplassering og god slump penger.
– Forandringen vil virkelig hjelpe med å støtte opp om den videre utviklingen av World of Tanks som en e-sportsgren, sier Yarantsau.
Det gjenstår å se om brukermassen vil fortsette å øse penger inn i spillet selv etter fokusskiftet. Wargaming.net tror ikke selv at de vil tape inntekter. Tanken er at brukerne bruker pengene på andre, mer kosmetiske egenskaper og premium-innhold.
World of Tanks har vært på det europeiske markedet siden 2011, og har på den tiden greid å opparbeide seg en gigantstatus som et gratis nettspill. Sist høst meldte de en brukermasse på 45 millioner – en gjeng som har sørget for et massivt overskudd for hviterussiske Wargaming.net.
Les også: Sniktitt på World of Warplanes Les også: World of Tanks-skaper graver opp krigsfly i Burma