Når man graver skikkelig dypt i haugen av spill som kommer ut hver måned, finner man en gang i blant en godt skjult perle. Når det gjelder bilspill, kan det dreie seg om et spill som kanskje ikke skinner like ekstremt som de mest påkostede titlene, men som briljerer på det som virkelig betyr noe. Det kan formidle gleden ved å kontrollere en bil helt på grensen av hva fysikkens lover tillater. La deg suse over støvete grusveier i heftig breisladd med hjertet i halsen og konsentrasjonen i helspenn.
Ørkenkjøring
Vis størreTrailer: World Championship Offroad Racing
- spill
- wii
- pc
- racing
- bilspill
- ps2
- x360
- world championship offroad racing
Ingen perle
World Championship Offroad Racing (tidligere kjent under det nøkterne navnet Score International Baja 1000 World Championship Offroad Racing) er ikke et slikt spill. Det er slettes ingen perle. Det er snarere en skarp og litt for stor stein innerst i en av gummistøvlene. Den gnager seg inn i foten, terger deg til du går fra forstanden. Før du vet ordet av det, river du av deg støvelen og kaster den inn i skogen av all din kraft. Den treffer en ekornmamma, som faller ned fra treet og brekker lårhalsen. Alle de søte ekornbarna sulter i hjel. Du vil vel ikke drepe ekornbarn? Flott, da skal du holde deg unna World Championship Offroad Racing. Siden jeg stoler på deg, skal jeg fatte meg i korthet, slik at vi begge kan bruke tiden på noe mer fornuftig.
Motorstorm er kanskje ikke en av de store klassikerne, men det har unektelig underholdt mange, på tross av en litt haltende kjørefølelse. World Championship Offroad Racing minner på mange måter om Motorstorm, men Left Field Productions har prøvd seg på noe nytt og uortodoks. Isteden for å stjele de positive aspektene, har de fokusert på å stjele svakhetene. Ikke nok med det, de forsterket dem også.
Horribel kjørefølelse
Selv om Motorstorm slet litt med å formidle kjøretøyenes oppførsel, og å skape et inntrykk av at hjulene var i kontakt med underlaget, stiller World Championship Offroad Racing i en liga for seg selv. Uansett om du velger bil, firhjuling eller motorsykkel, føles det litt som å fly flygende teppe i snøstorm. Bilene glir over landskapet, og vrir seg gjennom svingene, tilsynelatende uavhengig av fart og underlag.
Motorsyklene er om mulig enda verre. I svingene legger de seg ned, men ikke slik man skulle forvente. Det virker nemlig ikke som dekkene er kontaktflaten mot underlaget. De glir utover, mens sykkelen legger seg ned om et usynlig punkt høyere oppe. I det samme du slipper svingen, spretter den opp igjen, som en veltekopp for småbarn.
Og det gjøres ikke på en Mario Kart-aktig måte. Dette har ingenting med sjarmerende, actionfyllt og lettilgjengelig moro å gjøre. Dette spillet klarer ikke å formidle noen som helst slags kjørefølelse. Faktisk ikke stort annet enn god, gammeldags frustrasjon. Riktignok er fartsfølelsen godkjent til tider, og noen av hoppene er vanvittige, men spillet er likevel aldri i nærheten av å være underholdende.
Ting kan tyde på at Left Field Productions var fullstendig klar over at World Championship Offroad Racing kom til å suge kraftigere enn en vampyr etter en ensom polferd. Spillet gjorde nemlig et godt forsøk på kle seg ut som en av konkurrentene. Opprinnelig var nemlig tittel, lanseringstidspunkt og boks til forveksling likt Baja: Edge of Control, noe som også førte til at THQ saksøkte Activision Blizzard. Baja: Edge of Control er kanskje heller ikke blant de absolutte klassikerne, men innehar kvaliteter World Championship Offroad Racing ikke kommer i nærheten av.
Velg riktig Baja
Skal du kjøpe et spill i denne kategorien, er det derfor liten tvil om hvilket du bør velge, men du må likevel holde tunga i rett munn i butikken. Begge spillene har bilde av en rød og en blå bil i lignende positur foran på boksen, men innholdet er altså svært forskjellig. Noen ganger er det faktisk det indre som teller. Helt sant.
Det finnes en rekke forskjellige kjøretøy i dette spillet. Det kunne utviklerne spart seg. Samtlige oppfører seg like katastrofalt. Det hjelper heller ikke på helhetsopplevelsen at banene er både ensformige, uinteressante og umotiverende. Et lite pluss i margen skal spillet likevel få. Nitroen som finnes på alle doningene gir deg mulighet til å fise gjennom banene noen sekunder raskere, slik at du får mer tid til neglklipping, nesehårnapping, tannlegebesøk og annet som frister mer enn å kjøre et løp til.
Musikken er slitsom, lydene middelmådige og grafikken under pari både teknisk og kunstnerisk, men det er egentlig like greit. Om alt dette hadde vært av ypperste kvalitet, ville det like fullt vært mer fristende å stikke gafler (ja, i flertall) i øyet enn å tilbringe mer tid enn nødvendig med slikt oppkok. Det gjør vondt langt inn til hjerterota.
Konklusjon
Det er vanskelig å komme på noen gode grunner til å kjøpe World Championship Offroad Racing, med mindre du vil tyne de siste feriedagene i det lengste. Med World Championship Offroad Racing går nemlig tiden svært sakte. Kjørefølelsen er av tidenes absolutt dårligste, og i seg selv grunn til å styre milevis unna. Resten av spillet er også av laber kvalitet. Hvis du vil kjøre villmann på grus og leire, bør du heller plukke opp Colin McRae: Dirt, eller enda bedre: Et av Flatout-spillene. De burde du få til en billig penge nå.
Hvis du gav World Championship Offroad Racing til noen i julegave, er det bare å kaste seg på telefonen for å beklage. Med mindre det var til noen du virkelig ikke kan fordra, i hvilket fall jeg håper du husket å bryte forseglingen før du pakket det inn. Spillet belønnes med en meget svak toer, nesten bare på grunn av mitt gode humør i høytiden. Fortsatt god jul, og et riktig godt nytt år!