Wing Commander-skaperen avslører Squadron 42

Ny, PC-eksklusiv romopera.

Chris Roberts, mannen bak de kritikerroste Wing Commander-spillene, har endelig kunngjort sitt nye prosjekt. Det heter Star Citizen: Squadron 42, og i likhet med Wing Commander er det et romskytespill med en stor og omfattende enspillerkampanje. Spillet kommer kun til PC, og vi kan se frem til svært detaljert grafikk. Roberts skryter av at detaljnivået (målt i antall «polygoner» i spillmodellene) er omtrent ti ganger så høyt som i et spill for dagens konsoller.

I en presentasjon viste Roberts hvordan man kunne vandre rundt inni et gigantisk hangarskip, sette seg inn i romskipet sitt, fly ut og se inn gjennom hangarskipets vinduer hvor man kan se kontrollrommet man besøkte tidligere. Selvsagt får vi også detaljerte cockpiter for skipene, og du vil se spillfiguren følge alle kommandoene dine – fra å bevege joysticken til å skru på og av brytere i skipets cockpit.

Det er ikke bare grafikken som nyter godt av PC-ens rå kraft. Spillets fysikksimulering skal også være svært avansert, og når du styrer romskipet er det små rakettmotorer som sørger for at det svinger og så videre. Disse kontrollerer du heldigvis ikke direkte; romskipets datamaskin tar seg av detaljene. Poenget er imidlertid at den gjør nettopp det, og hvis noen av disse rakettmotorene skades mens du slåss vil det påvirke skipets manøvrerbarhet på en realistisk måte.

Selv om Squadron 42 kan spilles offline, inkluderer det samarbeidsspill. Om du spiller på nettet kan vennene dine hoppe inn og hjelpe deg med vanskelige oppdrag, og Roberts forteller at han har blitt inspirert av Dark Souls.

Enspillerkampanjen er imidlertid bare en del av Roberts' planer. Lenger inn i fremtiden vil Star Citizen utvikle seg til et massivt flerspillerspill. Her loves vi et levende univers med dynamiske markeder, muligheten til å utforske nye deler av verdensrommet (og navngi det du finner av solsystemer, planeter og slikt), og et kampsystem hvor det ene og alene er spillernes egenskaper som avgjør resultatene.

Prosjektet er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen, og Roberts håper tilhengere av Wing Commander-serien, romskipspill generelt og PC-formatet vil hjelpe dem videre ved å forhåndsbestille spillet direkte fra dem. Til gjengjeld skal disse spillene få tilgang på tidlige utgaver av spillet, og kunne påvirke utviklingen.

Les også: Tilbakeblikk: Wing Commander
Les også: Wing Commander-skaperen med nytt spill

Traileren.

Siste fra forsiden