LOS ANGELES (Gamer.no): Nokia Theatre i Los Angeles var fylt til randen da Nintendo endelig skulle avsløre sin nye hjemmekonsoll tirsdag. Gamer.no var selvsagt på plass, og etter hordene av nær rabiate fans rundt oss å dømme leverte japanerne varene. Det hele begynte med frenetisk jubel da et gigantisk orkester plutselig steg opp fra gulvet og spilte tittelmusikken fra Zelda-spillene, akkompagnert av video fra spillene i serien. Fokuset innledningsvis var på 25-årsjubileet til ikonet Link, og hvordan det skal prege både Wii og 3DS med Skyward Sword, Ocarina of Time 3DS – samt Link’s Awakening og Four Swords (gratis) som nedlastbare alternativ.
Ekte gull
Man vil sågar lansere en egen gullkontroll til Wii når Skyword Sword kommer mot juletider.
– Dette blir det mest fornøyelige spillet i serien, sa Nintendos Shigeru Miyamoto til forsamlingen.
De fleste nikket og smilte, vi ventet imidlertid på noe helt annet – og da Nintendo-sjef Saturo Iwata inntok scenen for andre gang, trodde vi tiden var inne.
– Vi har et mål om å utvide den globale spillpopulasjonen, og vi har sett hvordan demografien har endret seg de siste årene. Men, vi har ikke klart å lage en plattform som er like tilfredsstillende for alle å bruke. Det vil vi klare med den nye plattformen, sa Iwata.
Og han fortsatte:
– Vi skal gi dere en dypere spillopplevelse enn noensinne, med enda bredere appell enn selv Wii. Vi skal tjene alle typer spillere, slik sett er dette et gigantisk steg fremover.
Salen pulserte nærmest i forventning på dette tidspunktet. En knappenål kunne sprengt trommehinner, et nys hadde implodert hele Nokia Theatre.
– Men flere detaljer om der senere, sa Iwata og forsvant med et skikkelig revesmil.
Bærbar 3D
Deretter kom Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime på scenen for å snakke 3DS. Spillene på den konsollen har ikke akkurat tatt oss med storm så langt, det skal visstnok forandre seg nå. Fem kjernetitler skal sørge for det. Mariokart kommer mot slutten av året, Starfox 64 3D i september, mens Super Mario 3D, Kid Icarus Uprising og Luigi’s Mansion 2 forventes ute i butikkene før vi skriver 2012.
Nintendo ønsker at disse spillene skal definere konsollen, og det er to rørleggerbrødre som virker aller mest spennende. Det lille vi fikk se av Super Mario 3D og rykende, ferske Luigi’s Mansion 2 var både pent og innbydende, og gameplayet virker å holde den klassen vi har blitt vant til i Nintendos stortitler.
Man vil også ha flere tredjepartsutviklere med på laget. Vi fikk se bitte små smakebiter av blant annet Ace Combat 3D, Tetris, Cave Story 3D, Driver: Renegade, Pac-Man Galaga Dimensions, Tekken 3D og Metal Gear Solid: Snake Eater 3D. Noe for en hver smak, der altså. Videre fokuserte Fils-Aime på hvordan den ferske konsolloppdateringen gir nye muligheter for spillmoro, blant annet gjennom Virtual Console – gamle klassikere fødes på ny, i 3D.
Så var tiden inne. Tyst i salen. Endelig ble den avslørt, og navnet? Wii U, vi og deg – lansering blir i 2012. Fokuset var utvilsomt på kontrollenheten. En skikkelig sværing, med to analogstikker, styrekryss, de vanlige sideknappene, avtrekkere under, gyroskop og en berøringsfølsom skjerm på over seks tommer. Nintendo har lenge har fryktet Apple på spillfronten. Er dette deres svar? En iPad kamuflert som en kontroller?
Ikke helt, kontrollen er ikke skapt for å prestere ute på tur. Den virker å være mest komfortabel i huset, i direkte kontakt med Wii U. Vi fikk se noen eksempler. En fyr spilte et Mario-spill på TV-en, men blir forstyrret av en annen som vil se sport. Greit det, man kan nemlig fortsette det samme spillet øyeblikkelig på kontrollskjermen.
Symbiose
Men TV og kontroll kan også spille på lag. Ta et golfspill. Du legger kontrollen ned på bakken, og vips der er ballen. Så kan du bruke Wii-moten til å slå på ballen som ligger rett under deg. Videre så vi et eksempel der du kunne skyve ninjastjerner fra lilleskjermen og på TV-en. Takket være et kamera kan man også kjøre videosamtaler over nett, samt henge på internett og sjekke for eksempel Youtube. Nintendo har endelig tatt nettmulighetene på alvor, målet er å ha alt konkurrentene har – og så litt til.
– Kontrollen er ikke laget for å være en bærbar konsoll. Den skal ha et sterkt bånde, både til Wii U, TV-en og internett. På samme måte skal Wii U skape et bånd mellom deg, vennene dine og familien din, sa Iwata.
Wii U blir også bakoverkompatibel med Wii, det gjelder både spill og utstyr (slik som kontroll og Wii Fit-vekt).
Så fikk vi se en teknologidemo som skulle vise hva konsollen kan rent grafisk. En fugl som fløy over et vakkert miljø, et miljø i blomstring. Smakebiten sa egentlig fint lite om hvordan det visuelle egentlig blir, bortsett fra at grafikken kanskje var en smule under det vi er vant med fra Xbox 360 og PlayStation 3. Vi fikk i hvert fall slått fast at Wii U kjører i full HD. Akkurat det, sammen med den uspesifiserte maskinkraften, skal lokke andre utviklere og utgivere til konsollen. Spillmakere Nintendo ikke har jobbet veldig hardt for å få om bord på eksempelvis Wii – der antall spill etter hvert har sunket dramatisk.
Spennende katalog
Så da var det dags for å se på hva som kommer på konsollen. Nok en gang via små, men spennende, smakebiter. LEGO: City Stories, Tekken, Batman: Arkham City, Assassin’s Creed, Ghost Recon Online, DiRT, Alien: Colonial Marines, Metro: Last Light og et utrolig blodig Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge ble alle vist frem som kommende titler til Wii U. Helt mot slutten av presentasjonen kom da også sjefen for en av verdens mektigste uavhengige utgivere på scenen. John Riccitiello fra Electronic Arts.
– Dette er et gjennombrudd i vårt samarbeid med Nintendo. Dette snakker rett til våre ambisjoner for fremtiden. Tenkt deg for eksempel et Battlefield på denne konsollen, eller hvordan FIFA vil bli med nye kontrollmuligheter. Dette er den beste plattformen Nintendo har prestentert for oss noensinne, sa Riccitiello.
Sterke ord, og via video ble han bifalt av blant annet Ken Levine, skaperen av BioShock. Joda, tredjepartsstøtten ser ut til å bli særs solid. Fra Nintendo fikk vi ikke vite så mye, annet at det jobbes med et nytt Smash Bros. til både Wii U og 3DS – et spill som vil kommunisere på tvers av plattformene. Samt at vi fekk se noen scener fra det som muligens er et helt nytt Zelda.
Så var det hele over, og det var klart: Nintendo slo knock-out på både Microsoft og Sony på dette E3. De innoverer, samtidig som de snakker til kjernespilleren, og de vil gjøre alle fornøyde. Nå vet vi at det er vanskelig å komme overens med alle, men Nintendo vil i hvert fall prøve seg. De vil forsøke å få bestemor opp av stolen for å bowle, eller få guttungen til å spille et minispill med far på selve kontrollenheten. Samtidig skal Wii U ta vare på de som vil se HD-blodet sprute i øst og vest når Ryu slakter fiender i Ninja Gaiden.
Om denne ambisjonen er mulig å gjennomføre, er det for tidlig å si noe om. Foreløpig er det bare teknologidemoer som er tilgjenglig på messegulvet her i Los Angeles, og køene for å teste en av de åtte konsollene slår alle rekorder. Derfor blir det veldig spennende å se når vi kan slå kloa i et håndfast spill, noe som virkelig viser hva Wii U er kapabel til. For det er ingen tvil: Teknologien er lovende, selv med lette hint av gimmickeri, og støtten for tredjepartspill er sterk. Med Mario og vennene hans på toppen av dette, er det meget mulig at Nintendo har skutt gullfuglen – igjen!
PS. Sjekk ut vår fyldige E3-seksjon for alt fra verdens største og mest spektakulære spillmesse.