Det er et drøyt halvår til Nintendo lanserer en ny stuekonsoll, nemlig Wii U. Men skal vi tro Nintendo-sjefen selv, Satoru Iwata, vil den nye konsollen få et litt annet fokus enn forgjengeren.
I en spørsmål og svar-sesjon med aksjonærene i etterkant av forrige ukes finansrapport, forteller nemlig Iwata hva Nintendo har lært fra erfaringene med Wii-konsollen.
Sviktet kjernespillerne
Der hvor Wii tiltrakk seg nye kunder gjennom familie- og festvennlige titler som for eksempel Wii Sports, innrømmer nå Iwata at Nintendo slet med å overbevise de såkalte «kjernespillerne» til å ta plattformen seriøst, noe som også påvirket den langsiktige suksessen til konsollen.
– Wii-en nådde et stort antall nye konsumenter som aldri hadde spilt spill tidligere, gjennom titler som Wii Sports og Wii Fit. Men vi har ikke klart å skape en situasjon der nye spillere spilte ofte og over lengre perioder. Dermed har vi heller ikke klart å opprettholde et tilfredsstillende profittnivå, forklarer Iwata.
Han fortsetter:
– I tillegg har vi antagelig, dessverre, prioritert å rekke ut til disse nye spillerne fremfor å prioritere de som har spill som en hobby. Konsekvensen av dette antar vi har vært at enkelte følte at Wii-en ikke var en konsoll for dem, eller at de ikke var villige til å spille Wii-spill selv om vi har sluppet noen fascinerende titler.
En konsekvens av denne erfaringen er, ifølge Iwata, at Nintendo holdt tilbake en rekke såkalte «casual» spill ved lanseringen av Nintendo 3DS, og at de heller prioriterte kjernetitler som Super Mario 3D Land, Kid Icarus: Uprising, Ocarina of Time 3D og Mario Kart 7.
En lignende fremgangsmåte er planlagt for den kommende stuekonsollen, Wii U.
– Med en gang spillerne får følelsen av at «denne plattformen er ikke tiltenkt oss» viser erfaringen vår at det er en følelse det er svært vanskelig å få endret. Derfor vil vi gjerne se at både «bredde» og «dybde» sameksisterer når vi nå skal promotere 3DS og Wii U, sier Iwata.
Ifølge Iwata var det nettopp denne «dybden» i titlene til Wii og DS som ikke var tilfredsstillende nok for spillerne Når de nå snur på flisa når den nye stuekonsollen skal lanseres, forventer derimot Nintendo å øke antall spill per husholdning.
Om strategien fungerer, gjenstår å se når Wii U lanseres mot slutten av året.
Les også: Wii U-spill skal selges digitalt