IGN har lest det nyeste Nintendo Dream-bladet fra Japan, hvor den legendariske Nintendo-utvikleren Shigeru Miyamoto har fortalt at Zelda: Twilight Princess vil gi spillerne mulighet til å svinge Wii-kontrolleren i luften som et sverd for å kontrollere fektingen.
Tidligere har spillet brukt B-knappen på kontrolleren for å svinge sverdet, og Nintendo har forklart at de trodde folk ville bli trette etter å ha svingt kontrolleren i luften en stund. Nå har de snudd, og i følge IGN mener Miyamoto at det nye kontrollsystemet er mer interessant enn det gamle.
I følge IGN er det uklart om spillere vil få mulighet til å velge mellom det nye og det gamle kontrollsystemet, men det burde være naturlig å anta at spillet kommer med en slik valgmulighet, med tanke på at det også vil bli tilgjengelig på GameCube, hvor man ikke har en Wii-kontroller å spille med.
Miyamoto forteller også at det journalister fikk se på E3 kun er toppen av isfjellet hva det nye Zelda-spillet angår, og det ser ut som han er enig i Nintendos tidligere uttalelser om at Twilight Princess blir det beste Zelda-spillet noensinne.
En annen ting som kom frem i det samme bladet var at Miyamoto synes det kunne være en god idé å lage nyversjoner av GameCube-spill, som utnytter seg av Wii-kontrolleren (som Twilight Princess gjør). Disse ville ikke være like dyre som originalene på GameCube, blant annet fordi Wii-maskinvaren er basert på GameCube-maskinvaren, og det dermed er relativt lett å gjøre et GameCube-spill om til et Wii-spill.