Intervju

Dominic Guay om Watch Dogs 2

– Watch Dogs 2 skal ikke være like alvorlig som forgjengeren

Vi har snakket med seniorprodusent Dominic Guay om hvordan de skaper den sømløse åpne verdenen.

Watch Dogs 2.
Ubisoft, Sebastien Clermont-Petit

LOS ANGELES (Gamer.no): Ubisoft tar en pause fra Assassin's Creed-serien i år, men leverer i stedet en oppfølger til Watch Dogs fra 2014. Der det første spillet fokuserte i stor grad på borgervern og en hevngjerrig hovedperson, går utviklerne for en langt lettere tone i Watch Dogs 2, med en ny hovedperson, mer hacking og en ny by å utforske.

Seniorprodusent Dominic Guay i Ubisoft understrekte på E3-messen at de har tatt lærdom av tilbakemeldingene de fikk etter lanseringen av det første spillet.

– Tanken bak den litt mindre seriøse tonen er at de fleste bruker hundrevis av timer på å spille seg gjennom et sandkassespill. Folk vil ikke bruke de hundre timene på å være deprimerte. De vil ha det gøy og vi ønsker å skape den følelsen av å ha det gøy forteller Guay entusiastisk på det litt bråkete Ubisoft-området på messegulvet.

Ubisoft har derimot ikke glemt at de også kan takle alvorlige temaer i spillet og likevel holde ting lett fordøyelig.

Dominic Guay har jobbet med begge Watch Dogs-spillene.
Sebastien Clermont-Petit

– Det er flere alvorlige ting som skjer i løpet av handlingen, men vi tar ikke oss selv spesielt alvorlig når vi gjør det. Det gjør heller ikke Marcus eller medlemmene av hacker-kollektivet DedSec. Noen ganger reflekterer de over det som skjer, men de går alltid tilbake til å primært være en gjeng som vil ha det moro.

Mer variasjon og færre tårn

For å skape en bedre og lettere opplevelse for spillerne har Ubisoft valgt å gå tilbake til tegnebrettet og gjøre både små og store strukturforandringer i Watch Dogs 2. Bilkjøringen har blitt strammet til og omarbeidet for å bedre kjørefølelsen. Hacking har også blitt utvidet. Du kan nå hacke flere mennesker på mer enn én måte.

– Et godt eksempel er sakseliftene. I Watch Dogs kunne de bare gå opp og ned, men nå kan du kjøre dem rundt og bruke dem på forskjellige måter når du hacker dem. De er ikke bare et verktøy med én funksjon. Vi har også lagt til såkalt «Network Hacking», en funksjon der du kan finne informasjon i omgivelsene som kan være av interesse.

Når jeg nevner de veletablerte Ubisoft-strukturen, der du finner et knutepunkt som utvider spillkartet for et bestemt område nikker Guay vedkjennende og innrømmer at det var noe de var veldig klar over under utviklingen.

– Du er en hacker, du skal ikke måtte gå gjennom verdenen som en jeger eller snikmorder. Så vi har forandret på strukturen i spillet ved at du nå organisk finner nye oppdrag ved å utforske omgivelsene gjennom blant annet Network Hacking i stedet for å bare finne det på et kart.

Hack alt. Alltid.
Ubisoft

– Det høres ut som en mye smartere måte å bygge strukturen i spillet på. Det kan ofte være utmattende å jage etter alle ikonene på et så stort spillkart.

– Jeg er enig og har opplevd at det ofte føles som jeg jobber når jeg spiller sandkassespill. Så vi begynte å tenke over hvorfor det føles sånn når man egentlig bare vil løpe rundt og ha det moro. Du skal ha lyst til å gjøre sideoppdragene og ikke føle at du må gjøre dem.

Les også
Anmeldelse: Watch Dogs 2

Flerspillerdelen har også blitt utvidet og gjort mer sømløs. I det forrige spillet kunne man invadere andre spilleres verden og utsette dem for hackerangrep. Dette fortsetter i Watch Dogs 2, men Ubisoft har også gjort det mulig for to stykker å slå seg sammen for å takle samtlige oppdrag i spillet.

– Mens du går rundt i spillverdenen vil du se andre spillere og kan veldig kjapt og enkelt invitere dem inn til ditt spill for å gjøre et oppdrag sammen. For deg er jeg en annen hacker og en del av din gjeng. Vi synes det var en veldig naturlig forlengelse av det vi hadde i det forrige spillet og vil at det skal bringe folk sammen.

Marcus og Wrench, en annen DedSec-hacker.
Ubisoft

San Francisco føltes riktig

Watch Dogs 2 deler noen tematiske hovedtrekk med sin forgjenger, blant annet ved at hacking, kontroll over data og overvåkning står i sentrum. Datavidunderet Marcus Holloway og DedSec, et anarkistisk hackerkollektiv, inntar hovedrollen og tar for seg temaene i handlingen fra deres perspektiv.

– Det første Watch Dogs var en personlig rettet historie om en mann som forsøkte å ta hevn mot individer. Nå tar vi i langt større grad for oss folk som går etter bedrifter som misbruker stordata, som forsøker å kontrollere individer og som misbruker overvåkning for å drive profilering. Historien retter seg inn mot temaer vi alltid har hatt lyst til å snakke om, men nå kan vi gjøre det fra hackernes perspektiver.

– Og dermed er San Francisco stedet å være?

Vakre San Francisco var perfekt for Watch Dogs 2.
Ubisoft

– Det bare passet perfekt. Det er der nesten all ny teknologi kommer fra, det er der den fiktive teknologigiganten Blume kommer fra. California-solen er også perfekt for å reflektere den lettere holdningen vi prøver å gå for, og byen generelt er helt nydelig.

– Hvem er Marcus Holloway og hvor kommer han fra?

– Vi ville ha en hovedperson som hadde deler av hele Bay-området i California knyttet til personligheten hans og som reflekterte hvordan det er å være fra dette området. Han ble født og oppvokst i Oakland, men er en ganske liberal fyr, som er trekk vi hentet fra San Francisco. Han er åpen for å prøve alt én gang. Samtidig hentet vi inspirasjon fra innovasjonene som foregår i Silicon Valley, sør i området da vi gjorde ham til et datageni. Personligheten hans er en syntese av alle disse stedene.

Følg dine egne regler

Aiden Pearce fra Watch Dogs var en langt mørkere person, som utelukkende jobbet alene for å oppnå det han ville. Marcus virker som den rake motsetning til Pearce.

– Han er veldig optimistisk og ser det positive i alt, samtidig som han ønsker å ha venner. Det er delvis det som trekker ham til DedSec, da han kan knytte bånd med folk i den gruppen. I Watch Dogs var det interessant å ha en hovedperson med noen problemer. Han var litt ødelagt. Nå går vi for en mer sosial fyr som liker å ha det moro og vi håper folk liker å tilbringe tid med ham.

– Hva er motivasjonen hans?

– Marcus har alltid vært flink med teknologi og er en god fyr. Han har vokst opp i en god familie uten noe personlig drama, men ting forandrer seg når han blir profilert av et dataprogram og dømt for en forbrytelse han ikke var i nærheten av. Programmet sa: «Disse tingene stemmer overens, så da må det være ham», så han begynner å grave litt i systemet og oppdager at ting er ganske ødelagt. At beslutninger tatt på bakgrunn av data kan sette vanlige folk i fare.

Litt skyting må man nok også forvente.
Ubisoft

Når Macus skjønner at systemet er ødelagt bestemmer han seg for å gjøre opprør mot de som utnytter det. Guay forklarer at hovedmotivasjonen hans er frihet, ikke bare for seg selv, ,men for alle. Det som skjedde med ham kan skje med hvem som helst.

– Hvis dette hadde vært en engangstilfelle hadde han ikke brydd seg, men fordi han ser at hele systemet er skjevt føler han at han må gjøre noe. Han må avsløre korrupsjonen og vise det til folket. For å gjøre det må han dele informasjonen og forsikre seg om at folk følger DedSec og forstår budskapet deres. Målet er til syvende og sist å trykke på knappen som gjør at alle skjønner tegningen.

Måten du kommer til dette målet på vil være forskjellig fra spiller til spiller, forklarer Guay. Det finnes tonnevis med ulike oppdrag i spillet, men hvilke du velger å gjennomføre er opp til deg. De vil alle resultere i at DedSec får flere følgere.

Hackere fester best

Under utviklingen av spillet har Ubisoft gjort flere dypdykk inn i faktiske hacker-kollektiv for å forstå drivkraften bak det de triver med. DedSec er en gjeng som først og fremst ønsker å følge sine egne regler, ikke ulikt hvordan vi selv har det når vi bryner oss på et stort sandkassespill. Det handler om kreativitet og teste systemet for å se hva du kan gjøre med verktøyene du har tilgjengelig.

– Vi sier ikke at den faktiske hacker-kulturen er slik vi framstiller den i spillet. Vi prøver å ha det litt moro med hvordan vi viser ting, men å være kreativ, tenke utenfor faste rammer, gjøre ting på din måte og teste systemer er alle deler av hacker-kulturen. De fester også utrolig hardt, legger Guay til og ler.

Vil du ha flere nyheter fra årets messe?
På våre E3-sider finner du alt vi har skrevet om E3 2016 »

Se en gjennomgang av Watch Dogs 2-demoen. (Video: Ubisoft)

Siste fra forsiden