I et intervju med britiske Computer & Video Games har Deus Ex-skaper Warren Spector fortalt litt om det nyeste prosjektet hans. Vi får ikke noe konkret informasjon, og det Spector har å si er ikke spesielt overraskende, men om du likte Deus Ex, er sjansene likevel store for at du vil være interessert.
Det nye spillet vil i følge Spector være et logisk og evolusjonært steg fra de andre spillene han har jobbet med i de siste 20 årene. Det vil gi spillerne verktøyene de trenger for å skape en unik opplevelse, og delta i fortellingen av en kul historie.
Spector forteller også at han forventer og håper at spillet vil forvirre de som insisterer på å putte spill inn i bestemte sjangere. Han ønsker at folk skal lure på om det er et actionspill, et snikespill eller et rollespill (omtrent som med Deus Ex, altså). Han forteller også at han gjerne vil si mer, men at han blant annet har en utgiver som ikke ville sette for stor pris på det.
Warren Spector ble også spurt om hva han tror må gjøres for at PC-spill skal utvikles, og her trekker han frem de vanlige argumentene sine (som utvilsomt er relevante for hans nye spill), nemlig at det handler om å gi spillerne kontroll over opplevelsen.
Kort fortalt ønsker han å bli kvitt spill som er filminspirerte i stedet for å presse de unike kvalitetene til spillmediet, spill som er "puzzle"-fokuserte i stedet for problemfokuserte (det vil si, spill som lar deg løse situasjoner slik du vil, ikke slik designerne vil), spill som er lineære berg-og-dalbane-spill i stedet for å gi frihet til å handle og oppleve konsekvensene av handlingene.