Warner Bros. Interactive Entertainment har tatt patent på Nemesis-systemet fra Middle-earth: Shadow of Mordor og oppfølgeren Middle-earth: Shadow of War. Det rapporterte IGN i helgen.
Etter mange år med mislykkede forsøk har selskapet dermed sikret seg offisielt eierskap over den mye omtalte mekanikken. Utviklere som ønsker å implementere en tilsvarende funksjon i sine spill blir nødt til å inngå en samarbeidsavtale med Warner Bros. for å få lov.
Populær mekanikk
Nemesis-systemet beskrives ofte som det mest interessante elementet fra Warner Bros. Ringenes Herre-inspirerte spill. Det fungerer ved at spillere møter på bestemte fiender og for eksempel slåss mot dem eller bekjemper dem. Dette får igjen ringvirkninger for spillets «orkehierarki», og det som skjedde blir ofte referert til i senere møter med samme eller forskjellige orker.
Vår anmelder omtalte Middle-earth: Shadow of Mordor som et middelmådig sandkassespill, som kun ble reddet av nettopp Nemesis-systemet.
– Middle-earth: Shadow of Mordor er noe så snedig som et middelmådig sandkassespill som løftes flere hakk av ett enkelt system. Med nemesis-systemet har Monolith Productions skapt et levende makthierarki i en ellers tom verden, et makthierarki som alene gjør at spillet vipper fra «meh» til «yeah!», skrev Audun Rodem i 2014.
Warner Bros. har brukt de siste seks årene på å sikre seg patent på systemet. Som IGN melder har søknadene imidlertid blitt avslått gang på gang på grunn av uklart språkbruk eller eksisterende patenter som var for like. Patentet trer offisielt i kraft 23. februar.
Et nytt Ringenes Herre-spill er også på vei, men ikke fra Warner Bros.
The Lord of the Rings: Gollum beskrives som et Prince of Persia-aktig snikespill »