Det brutale Warhammer-universet må være en gullgruve for spillutviklere, enten de lager actionspill, rollespill eller strategispill. Her kriges det omtrent hele tiden, og er det ikke den ene onde herskeren som prøver å ta over verden, så er det den andre. I tillegg har denne fantasyverdenen en unik stil, som gjør at den stikker seg ut i forhold til de endeløse Tolkien-aktige verdenene vi får servert i andre spill.
Det nyeste Warhammer-spillet heter Warhammer: Mark of Chaos, og er et sanntidsstrategispill med rollespillelementer. Spillet kommer fra Namco Bandai og Black Hole Games, og jeg må innrømme det føles litt merkelig å se Namco Bandai-logoen foran et så erketypisk PC-spill som dette. Men det er jo hyggelig for PC-spillere at denne japanske giganten har oppdaget PC-markedet, etter lenge å ha fokusert nesten eksklusivt på konsoller. Det er forresten verd å nevne at Warhammer: Mark of Chaos ikke har noe som helst å gjøre med Relics storslagne Warhammer 40,000: Dawn of War.
Nok en fantasykrig er i anmarsj
Warhammer: Mark of Chaos foregår i et middelalderunivers låst i en endeløs krig mellom lys og mørke. Som vanlig trues verden av en eller annen ond makt, og som vanlig er det opp til deg å få orden på situasjonen (med mindre du spiller for slemmingene, da er jobben din å spre død og ødeleggelse for kaosgudenes skyld). Her får vi ikke noe vi ikke har hørt før, og historien i seg selv er ikke så mye å skrive hjem om, men den fortelles i alle fall på en god og spennende måte som klarer å engasjere på tross av at spillet har få ordentlige filmsekvenser.
Mark of Chaos er et sanntidsstrategispill med rollespillelementer. I utgangspunktet kan det på flere måter minne litt om Total War-serien. Som i disse spillene får du et oversiktskart hvor du beveger hæren din rundt i turbasert modus før du. Her er det imidlertid fullstendig lineært, og du kan i tillegg stort sett kun kontrollere én hær av gangen (riktignok får du noen ganger flere hærer tilgjengelig, men du kan bare bevege en av dem helt til den kommer til et forhåndsbestemt sted, hvor du da får lov til å flytte på den andre).
Kampene minner også litt om de vi finner i Total War, fordi de ikke inneholder noen muligheter for å sanke inn ressurser og bygge nye enheter. Noen ganger får du mulighet til å kalle inn datastyrte forsterkninger underveis, men dette hører til sjeldenhetene. Dessuten kontrollerer du heller ikke enkeltsoldater, men grupper soldater av samme type, som handler som én enkelt enhet. På den måten minner gameplayet mye om Creative Assemblys strategiske mesterverk, men her får du mer lineære oppdrag samtidig som det hele sprites opp med litt magi og noen sure monstre.
Trofaste soldater
Soldatene dine holder seg trofast gjennom hele kampanjen. Du kan oppgradere dem mellom slagene, ved å kjøpe nytt utstyr og magiske velsignelser. I tillegg blir de bedre og bedre etter som de får erfaring, så det lønner seg å holde dem i live så lenge som mulig. Underveis kan du også kjøpe nye styrker, og med tanke på at du aldri har spesielt mye penger, er det alltid en interessant balansegang i forhold hva du skal bruke de surt opptjente grunkene dine til.
Dessuten må du foran hvert slag vurdere hvilke soldater du skal ha med, og om det for eksempel lønner seg å ta med en fersk gruppe soldater for å trene dem opp, eller satse på de allerede topptrente soldatene dine som vet hva de driver med, og gir deg større sjanse til å vinne. Hvor mange grupper du kan ta med i kamp avhenger fra slag til slag. Soldatene kommer i alle de vanlige variasjonene - noen har spyd, andre har pil-og-bue, andre har sverd, mens noen rir på hest. I tillegg får du ofte kontrollere kanoner og andre større saker, men disse har noen ganger en litt uheldig tendens til å skyte på fiender som er i nærkamp med dine egne styrker.
Spillet kommer med et rikt utvalg ulike enheter, og de har alle unike egenskaper. Soldater med spyd er for eksempel spesielt effektive mot kavalerister, som igjen har mulighet til å gå i pilformasjon og pløye inn i fotsoldatenes rekker for å gjøre maksimal skade. Noen enheter kan fly, men de fleste må holde seg på bakken (og skaven-fraksjonen har til og med en type som kan bevege seg under bakken). Noen har uhyre sterk moral, og er vanskelige å få til å flykte, mens andre pingler ut med en gang ting går litt galt. De ulike rasene har selvfølgelig ulike typer soldater, og menneskene har for eksempel folk med gevær.