Warhammer går tilbake til sine røtter når de denne uken lanserer Warhammer: The Old World. Dette sidespranget i det kjente miniatyr-spillet gjenoppliver den klassiske utgaven av verdenen og reglene — og med det, alle miniatyrene som spillerne har skapt over spillets mange tiår.
The Old World er – som navnet tilsier – den gamle versjonen av Warhammers fantasi-univers som ble avsluttet i oppløpet til utgivelsen av Warhammer: Age of Sigmar i 2015. The Old World er også den versjonen vi kjenner igjen i Total War: Warhammer-serien fra Creative Assembly og Feral Interactive.
Sigmar-verdenen markerte et skille i utviklingen av Warhammer-historien, hvor mange kjente og kjære grupperinger forsvant fra spillet, som “the Tomb Kings of Khemri“-fraksjonen. Disse er nå tilbake i The Old World.
Den nye versjonen skal ta i bruk et nytt regel-sett som presenteres som en retur til det mer kjente Warhammer Fantasy Battle-systemet. Reglene i The Old World skal være kompatibelt med det gamle spill-materialet laget før Age of Sigmar, og nye figurer er også under produksjon for første gang på nesten ti år.
The Old World skal eksistere i parallell med Age of Sigmar. Sistnevnte skal fremdeles være hovedversjonen av spillet – selv om overlapp og konverteringer skal være mulig.
Warhammer: The Old World er ute av forsalg på lørdag 20. januar, og begynner med enhetspakker viet til enten The Kingdoms of Bretonnia eller The Tomb Kings of Khemri.
Kontroversielle endringer
Signaturspillet fra Games Workshop har fått mange oppdateringer gjennom årene, men introduksjonen av Warhammer: Age of Sigmar ble møtt med tidlig skepsis av spillerne, både for regel-endringene og for vannskillet i den underbyggende historen.
Det klassiske Warhammer Fantasy Battle ble avsluttet gjennom en stor dommedags-fortelling som regelrett rev Warhammer-verdenen i stykker. Dette gjorde at gudene i spillet (og Games Workshop) kunne sette sammen bitene slik de ønsket, og slå sammen mange små grupperinger under nye identiteter. Ikke alle elementene overlevde overgangen.
Spill-reglene ble også skrevet om, og skulle stille Warhammer Fantasy i et mer sidestilt spor til sci-fi-broren Warhammer 40,000 — med et større fokus på individuelle enheter og figurer, heller enn store hærer.
Dermed kunne Games Workshop omgå mange av de problemene som hadde krøpet inn i spillet, fra løpske kostnader til en overveldende stor spillverden (med enkelte uheldig utdaterte referanser). Age of Sigmar lot dem bygge videre på spillet uten å måtte ta hensyn til all bagasjen.
Mange spillere syntes derimot skuffet, og den første versjonen av Age of Sigmar møtte steil kritikk. Det spill-mekaniske i den første utgaven ble sett på som en dårlig løsning — konvertering av figurer kunne lett bli kostbart når man satt på bokstavelige hærer av dem — og mange synes at deres favoritt-grupper var dårlig representert i det nye spillet (eller manglet fullstendig).
Med plass for alle
I årene siden utgivelse har mange av disse punktene har blitt besvart med nye oppdateringer, endringer, og nye publiseringer. Likevel har mange spillere fremdeles foretrukket den gamle versjonen av spillet – og den gamle verdenen.
Introduksjonen av Warhammer: The Old World er ment å gi disse spillerne det de ønsker, og holde den klassiske bautaen i live. Dette reflekteres også i Games Workshops offisielle omfavnelse av flere praksiser i spillet som spillere lenge har drevet med – slik som fyllenhets-figurer.