Respawns overraskelsessukksessApex Legends har sendt sjokkbølger gjennom spillbransjen, og flere titalls millioner har hevet seg på den nye battle royale-utfordreren.
Les også: Slik blir du god i Apex Legends »
Ved siden av sin egen popularitet har Apex Legends – som er satt i Titanfall-universet – skapt en fornyet interesse for det flotte, men bortglemte Titanfall 2. Også utenfor kjemperobotserien har Apex-manien spredt seg, og for svenske Fast Travel Games og deres ett år gamle spill, Apex Construct, har de siste ukene skapt totalt kaos.
– En morsom historie
I et innlegg på Reddit delte Andreas Juliusson fra Fast Travel i helgen det han omtaler som en «morsom historie». Det hele startet med lanseringen av Apex Legends 4. februar, da studioet plutselig begynte å se en voldsom økning i interessen rundt Apex Construct.
Foruten navnet deler Fast Travel-spillet få likhetstrekk med Respawns nylansering. Mens sistnevnte er et gratis battle royale-spill, er Apex Construct et VR-spill med pil og bue som koster 30 dollar – rundt 250 kroner – å kjøpe. Likevel virker det som om svært mange har latt seg forvirre av titlene, skriver Juliusson.
– Siden lanseringen av Apex Legends har besøk på vår Steam-side økt med over 4000 prosent. Det som gjør det enda rarere er at vi har solgt flere eksemplarer av Apex Construct i Kina de siste syv dagene enn vi gjorde i hele 2018. Folk er tilsynelatende forberedt på å betale 30 dollar for det de tror er Apex Legends, selv om det er et gratisspill.
Videre forteller svensken at de fleste kjøpene sannsynligvis vil bli refundert, men det har ikke hindret saken i å få negative konsekvenser for studioet. Steam-siden til Apex Construct har fått en rekke negative brukeranmeldelser fra kjøpere som tror at de har blitt rundlurt. Fast Travel jobber nå med Steam for å få bukt med situasjonen, avslutter Juliusson.
Apex-manien har også festet sitt grep her i gården.
Vår anmelder mener spillet løfter battle royale-sjangeren til nye høyder »