Det er sjelden du ser spillutviklere diskutere voldsinnholdet i spillene sine, og om temaet kommer opp er det som regel med et fokus på å ha det barskeste av det barske og skitneste av det skitne. Derfor er det nå forfriskende at Far Cry 3-designeren Mark Thompson i et intervju med VG247 kan fortelle at voldsproblematikken i det kommende tropespillet vil være et viktig poeng i historien.
– Dersom figurene i spillet ikke reagerer på spillerens voldsutøvelse skaper du et plothull som er spesifikt for spills interaktive natur. Vi tok for oss dette direkte og skrev en historie som handlet om kjernemekanikken, om det å drepe, fortalte Thompson til VG247.
– Ikke moralsk
I Far Cry 3 spiller du som turisten Jason Brody som er strandet på en øy fullstappet av voldskonflikter og eksentriske krigsherrer. For å finne igjen kjæresten må Brody gjennomgå mange prøvelser, ikke minst må han gjennomføre sitt første mord.
– Spillet forteller deg ikke hva som er galt og riktig. Det handler ikke om moral. Vi tar bare en person som aldri har måttet drepe før og tvinger han til å drepe for å redde sitt eget, og vennenes liv.
– Underveis blir denne drepingen, kjernemekanikken, et nøkkeltema i narrativet. Dersom vi ignorerte det ville all form for litterær og artistisk verdi bli undergravet av selve spillingen, historien slik den fortelles gjennom spillerens handlinger, fortsatte Thompson.
Det finnes noen spill som har prøvd å bake inn spillerens voldshandlinger i historien tidligere. For eksempel anklaget Uncharted 2-skurken Nathan Drake for å være en massemorder mot slutten av spillet, men sleivkommentaren ble ikke utdypet videre.
Vi tok en titt på Far Cry 3 under årets E3-messe, og selv om det fremdeles gjenstår mange spørsmål virker det som om spillet kan bli veldig interessant. De fortellertekniske ambisjonene er det uansett ingenting å utsette på. Vi må uansett vente helt til 29. november med å se om utvikleren klarer å holde det de lover.
Les også: Sniktitt: Far Cry 3 Les også: Far Cry 3 utsettes til november