Den geniale forskeren Dr. Morhead ble i 1878 utvist fra Storbritannia, på grunn av sine fryktelige eksperiment på dyr. Fast bestemt på å fortsette forskningen sin bygde han opp et laboratorium på den fjerne tropeøya Soreo. Der går ett eller annet veldig galt, og plutselig opphører all kontakt med øya.
Hundre år frem i tid, i 1978, blir spesialsoldaten Kurt Robinson sent til Soreo for å stoppe en bande opprørere. Dessverre for Kurt er det ikke geriljasoldater som møter ham når han går i land, men de grufulle resultatene av Dr. Morhead sin forskning. Doktoren har nemlig vært svært produktiv, og har skapt 20 ulike typer monstre, alle med utgangspunkt i ekte dyreraser.
Fiendene er delt inn i tre klasser; "Modbeasts", som er fotsoldatene i denne bizarre dyrehæren, "Humanimals", som er tobeinte og mer intelligente, og "Overbrutes", som er fryktelig sterke og svært smarte. For å kjempe mot disse krypene har Kurt 16 ulike våpen til rådighet, og her kommer spillet med et element av Soldiers of Fortune. Det er nemlig ekstremt blodig og det vil være fullstendig mulig å skyte fienden i fillebiter.
Ved å drepe fiender får Kurt erfaring, og erfaringspoengene kan brukes til å forbedre ting som hurtighet, motstandsdyktighet og evnen til å sikte stødig. Vivisector vil foregå over 24 gigantiske og varierte kart, og det hele kjøres på utviklernes egne grafikkmotor, som heter AtmosFear.
Vivisector er under utvikling hos Action Forms (som blant annet står bak Carnivores-spillene), og vil bli utgitt av Brigades (som er en nyopprettet spillavdeling hos den franske utgiveren Pointsoft).