SWAT 4 blir utviklet av Irrational Games, som står bak System Shock 2, Freedom Force-spillene og det kommende Tribes: Vengeance. Spillet bygger på Vengeance-motoren, som igjen benytter seg av Unreal-grafikkmotoren, og som de første skjermbildene viser (se dem her), er grafikken allerede ganske lekker. Spillet skal etter planen lanseres i første kvartal neste år.
SWAT er som kjent navnet på det amerikanske politiets spesialstyrker. SWAT-styrkene har tilgang til utstyr og trening som vanlige politimenn ikke har, og benyttes derfor i ekstraordinære situasjoner med høy risiko. Dette inkluderer gisselsituasjoner, anti-terror-operasjoner og større sivile uroligheter.
SWAT 4 er et taktisk førstepersons skytespill hvor spilleren får kontrollere grupper med opp til fem slike politimenn som må ordne opp i en rekke høyrisiko-situasjoner. Som i tidligere SWAT-spill vil spilleren måtte følge korrekt politiprosedyre i hans forsøk på å ta ut de kriminelle elementene uten at uskyldige sivile kommer til skade.
Spillet kommer med 16 autentiske miljøer som skal representere mange av de varierte områdene SWAT-styrkene må operere i. Takket være Havoc-fysikkmotoren vil objekter på landskapet oppføre seg på en autentisk måte, og spillet skryter også av at kulene beveger seg realistisk gjennom luften. Spilleren får tilgang til våpen som Colt M-4 Carbine og Benelli M4 Super 90 hagle.
SWAT 4 vil også lanseres med tre ulike kompetitive flerspillermodus, samt (og dette får deg antakelig til å smile) mulighet for å spille gjennom enspillerkampanjen i kooperativt modus sammen med andre.
Vivendi Universal Games forsikrer om at de jobber i tett samarbeid med Irrational Games for å sikre at SWAT 4 blir et av de beste spillene i sin sjanger, og at dette er et ekte SWAT-spill som vil inneholde de samme gameplayelementene som har gjort tidligere SWAT-spill populære blant gamere.