Det snart 20 år gamle studioet Visceral Games vil om kort tid stenge dørene sine for godt. Det kunngjorde EA-topp Patrick Söderlund i en pressemelding tirsdag.
Visceral – som opprinnelig het EA Redwood Shores – ble grunnlagt i 1998, og har blant annet gjort seg bemerket for Dead Space-serien. Battlefield Hardline fra 2015 blir offisielt stående som studioets siste lanserte spill.
Ifølge EA vil så mange som mulig av de ansatte nå overføres til andre interne prosjekter, men trolig må flere begynne letingen etter helt nye arbeidsplasser.
Star Wars-spill i nye hender
Nedleggelsen følger en omrokkering av EAs spillstudioer, tett knyttet til utviklingen av Viscerals Star Wars-spill. I pressemeldingen forteller Söderlund at endringer i spillmarkedet har gjort det nødvendig med en fullstendig overhaling av det planlagte spillet, en jobb som nå overlates til en annen avdeling av EA Worldwide Studios:
– Det har blitt tydelig at for å levere en opplevelse som spillere ønsker å komme tilbake til i lang tid fremover, var vi nødt til å forandre på designet. Vi beholder det fantastiske utseendet, den ekte følelsen av Star Wars-universet og fokuserer på å bringe en Star Wars-historie til live. Hovedsakelig vil vi tilby en bredere opplevelse, som åpner for mer variasjon og større grad av påvirkning fra spillere, uttaler Söderlund.
Dermed vet vi enda mindre om spillet vi fra før visste svært lite om. EA har så langt kun snakket kort om prosjektet, og stort mer enn at det skulle være et actioneventyr med Uncharted-forfatter Amy Hennig i spissen ble aldri offentliggjort. Hvorvidt Hennig blir med videre er foreløpig uvisst, men en talsperson for EA forteller til Polygon at partene er i samtaler om å fortsette samarbeidet.
Som et resultat av endringene er prosjektet utsatt på ubestemt tid.
EAs neste Star Wars-spill slippes om noen uker.
Les vår kikk på Star Wars Battlefront II her »