EA legger ned Dead Space-studioet – Star Wars-spillet deres tas over av andre

Endrer spillet for å sørge for at det blir «en opplevelse man kommer tilbake til».

EA

Det snart 20 år gamle studioet Visceral Games vil om kort tid stenge dørene sine for godt. Det kunngjorde EA-topp Patrick Söderlund i en pressemelding tirsdag.

Det første Dead Space-spillet kom ut i 2008.
EA

Visceral – som opprinnelig het EA Redwood Shores – ble grunnlagt i 1998, og har blant annet gjort seg bemerket for Dead Space-serien. Battlefield Hardline fra 2015 blir offisielt stående som studioets siste lanserte spill.

Ifølge EA vil så mange som mulig av de ansatte nå overføres til andre interne prosjekter, men trolig må flere begynne letingen etter helt nye arbeidsplasser.

Star Wars-spill i nye hender

Nedleggelsen følger en omrokkering av EAs spillstudioer, tett knyttet til utviklingen av Viscerals Star Wars-spill. I pressemeldingen forteller Söderlund at endringer i spillmarkedet har gjort det nødvendig med en fullstendig overhaling av det planlagte spillet, en jobb som nå overlates til en annen avdeling av EA Worldwide Studios:

På E3 2016 fikk vi en ørliten kikk på Viscerals Star Wars-spill.
EA
Vis mer

– Det har blitt tydelig at for å levere en opplevelse som spillere ønsker å komme tilbake til i lang tid fremover, var vi nødt til å forandre på designet. Vi beholder det fantastiske utseendet, den ekte følelsen av Star Wars-universet og fokuserer på å bringe en Star Wars-historie til live. Hovedsakelig vil vi tilby en bredere opplevelse, som åpner for mer variasjon og større grad av påvirkning fra spillere, uttaler Söderlund.

Dermed vet vi enda mindre om spillet vi fra før visste svært lite om. EA har så langt kun snakket kort om prosjektet, og stort mer enn at det skulle være et actioneventyr med Uncharted-forfatter Amy Hennig i spissen ble aldri offentliggjort. Hvorvidt Hennig blir med videre er foreløpig uvisst, men en talsperson for EA forteller til Polygon at partene er i samtaler om å fortsette samarbeidet.

Som et resultat av endringene er prosjektet utsatt på ubestemt tid.

EAs neste Star Wars-spill slippes om noen uker.
Les vår kikk på Star Wars Battlefront II her »

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Buddy Dakota
8 år siden

Er det Destiny-pengene som lokker? Fy flate så kjedelig spill er når alle storspillene bare er varianter av samme oppskriften. Men greit nok, da trenger jeg jo bare å kjøpe ett spill, det beste.

GimleSag
8 år siden

Off topic her, men må si meg imponert over økningen av artikler på kort tid, Gamer :-) Kudos! Håper ikke det er tilfeldig :-) Er nå offisielt en betalende leser ;-)

Lars Isaksen
8 år siden

Synd de ikke får laget neste års battlefield.

Hardline fikset så og si alle problemene med 3 og 4, hadde mye bedre følelse på våpen.

Problemet ble maps og gamemodes, selv om kartene var bedre enn bf3.

 

Med tanke på de siste spillene deres tror jeg det kan være lurt å la noen andre lage det nye kotor spillet.

Snøspade
8 år siden

Oida, her lukter det DLC, "mikro"transaksjoner og multiplayer lang vei. Kan vi ikke få gode spill der de fokuserer på å lage en god historie, med karakterer man bryr seg om, i stedet for å legge inn masse unødvendig grinde-mekanikker og, stort sett, uønsket flerspiller for å "øke holdbarheten"? Dette er det samme tragiske fenomenet som hvor spill på død og liv være en slags sandkasse, selv om det ikke bringer noe ekstra til spillet annet "innhold" som består i å finne høystakker.

 

 

Er det Destiny-pengene som lokker? Fy flate så kjedelig spill er når alle storspillene bare er varianter av samme oppskriften. Men greit nok, da trenger jeg jo bare å kjøpe ett spill, det beste.

 

Ja, ikke sant? Akkurat slik som alle MMO skal emulere WoW --> de fleste spiller WoW, fordi de andre er bare re-skin. Eller når alle skulle lage CoD-kloner. Og alle skulle lage klin like MOBA. Og "sandkasser" uten innhold.

Soles
8 år siden

EA = Electronic Assassination

Siste fra forsiden