SAN FRANCISCO (Gamer.no) – Virtuell virkelighet er kanskje på randen til et gjennombrudd, sier Michael Abrash under et forderag på årets GDC.
Virtuell virkelighet, eller VR som de fleste kjenner det som, er i vinden for tiden. Særlig er det VR-brillene Oculus Rift som har fått mye oppmerksomhet, etter å ha rasket med seg nesten 2,5 millioner dollar på Kickstarter. Det er nettopp disse brillene Valve-utviklerne, med Abrash i spissen, har tuklet med det siste året.
Utover å jobbe for Valve siden 2011 har Michael Abrash en lang merittliste å skryte av. Han har vært en del av bransjen siden åttitallet, og har etablert seg som en gallionsfigur når det kommer til programmering. På nittitallet var han også med på å utvikle Quake for id Software.
Oculus Rift brøyter vei
VR har vært en del av bransjen i flere tiår nå, og har stort sett ikke fungert godt nok til å kunne bli tatt på alvor. For forbrukere har det også vært himla dyrt å ta del i. Abrash påpeker også at man har ropt ulv flere ganger tidligere, og at man har spådd at god VR-teknologi var like rundt hjørnet. Denne gangen virker det dog å være litt anderledes, kan den legendariske programereren fortelle.
Når Oculus nå slipper Rift-brillene er det til en pris de fleste kan takle. Dette vil gjøre det mye lettere å kunne ta del i den virtuelle moroa, og dermed vil også flere kunne våge seg på å utvikle noe for brillene.
– Rift har en god sjanse til å slå gjennom av mange grunner. Den har et bredt synsområde, det er lett og ergonomisk, og den koster ikke mye.
Det Abrash likevel trekker frem som den største grunnen til at det kan virke nå er noe helt annet:
– For første gang i historien er det mange spill med fengslende innhold som lett kan omformes til virtuell virkelighet.
Valve har selv gjort akkurat dette. Nylig annonserte de en egen VR-modus for Team Fortress 2. En oppdatering som implementerte modusen ble lagt ut for litt over to uker siden. Dette betyr at ildsjeler som mottar Oculus Rift i mai vil ha noe å kose seg med allerede når de pakker ut brillene.
Fremdeles problemer å takle
Men selv om Abrash med spillgiganten i ryggen har klokkertro på at vi nå er på grensen til å se en VR-revolusjon, påpeker han at utfordringene står i kø. Særlig trekker han frem tre problemer som må løses for å ha en supergod opplevelse: god sporing av hodet, forsinkelser og det å skape en synsopplevelse som ikke skiller seg fra hvordan øynene ville ha oppfattet virkeligheten.
– Det vil ta år, kanskje til og med flere tiår, før vi har finslipt VR-teknologien, forteller Abrash.
Ting ser lyst ut for øyeblikket. Flere store og små aktører har meldt sin interesse for brillene. Blant annet har id Software planer om å slippe en utgave av Doom 3, og bygge inn støtte for teknologien i kommende Doom 4. Minecraft-studioet Mojang er en annen aktør som har vist interesse, blant annet med sitt ambisiøse romsimuleringsspill, 0x10c.
For ikke så lenge siden ble det også kjent at Battlefield-ringrevene i DICE har en egen gruppe som ønsker å se om Frostbite og VR-briller kan være en god match. De er på utkikk etter masterstudenter som kan gjøre litt arbeid for å se hvordan spillmotoren og brillene kan fungere i tandem. Akkurat nå sitter det en gjeng hos DICE og venter spent på å få tilsendt sine egne Oculus Rift.
– Dette er en mulighet som alle i spillindustrien burde drømme om. Om du ønsker å gjøre utfordrende arbeid som har potensialet til å påvirke nesten hver eneste spill som utvikles om fem, ti år, er VR en super plass å være akkurat nå. Det er ganske likt slik det var da jeg jobbet på Quake; en helt ny verden er i ferd med å komme frem.
– Jeg tror vi vil se flere forandringer i hvordan vi opplever spill de neste par årene enn det vi har sett siden jeg snakket om Quake for 17 år siden. Det kan hende jeg tar feil, men jeg håper at jeg ikke gjør det. Uansett er jeg spent på å se hva som skjer, avslutter Abrash.
Les om hvordan Battlefield-studioet ser på Oculus RiftLes mer om Oculus Rift på Hardware.no