Feature

Fotballspillenes utvikling

Virtuell fotballfeber

Bli med på en illustrert reise gjennom fotballspillenes utvikling.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

I denne artikkelen vil jeg illustrere fotballspillenes utvikling, ved å plukke ut en rekke populære fotballspill i kronologisk rekkefølge - fra det tidlige åttitall til i dag. Artikkelen er ikke ment å gi et komplett bilde av sjangerens utvikling, og det er utvilsomt mange gode spill som ikke har fått plass her, men slik må det være når man tar for seg en hel sjanger i en enkelt artikkel. Vi begynner, som så ofte før, tidlig på åttitallet.

NASL Soccer (1980)

Atari 2600 og andre tidlige spillkonsoller hadde flere spill som visstnok skulle omhandle fotball, slik som 1980-spillet Pelé's Soccer (som forøvrig refereres til som verdens første fotballspill som brukte ovenfra-og-ned-perspektivet), men som var alt for simple til at de egentlig kan defineres som ekte fotballspill. NASL Soccer, som debuterte for Intellivision og siden kom til Atari 2600, var heller ikke spesielt avansert - men man kunne i det minste se hva det på skjermen skulle forestille. Her så man handlingen fra siden, litt som om man skulle vært tilskuer på tribunen. Men dette spillet hadde ingen reell dybde, og er ikke spennende for andre enn de historieinteresserte.

International Soccer (1983)

På åttitallet var Commodore 64 uten tvil den mest populære spillplattformen her til lands, og for mange nordmenn (meg selv inkludert) ble dermed Commodores eget International Soccer (som ikke må forveksles med Atari-spillet ved samme navn) det første fotballspillet man prøvde. Det skal godt gjøres å kalle International Soccer en god simulasjon av sporten. Det hadde bare syv spillere på hvert lag, og ingen sklitaklinger, frispark, offside eller straffespark. Dessuten var det bare én måte å sparke ballen på, enten du prøvde deg på en pasning eller et skudd. Men moroa var der, og spillets presentasjon var i tillegg rimelig autentisk - med skrollende bane, store spillere, dommerfløyte og publikumsjubel etter scoringene. En morsom detalj var forresten sort/hvitt-modusen for de som ikke hadde fargefjernsyn - det er av og til lett å glemme hvor langt vi har kommet siden tidlig på åttitallet.

Match Day (1984)

Storbritannia hadde en veldig interessant spillscene på åttitallet, med mengder av små og store formater som knivet om oppmerksomheten. Etter hvert var det nok Commodore 64 som overtok tronen også der, men en av de sterkeste konkurrentene var ZX Spectrum fra Sinclair Computers. Etter som de britiske øyer er fotballens hjemland, passer det derfor å ta med Match Day, som var det første skikkelige fotballspillet for Spectrum. Spillet minnet generelt mye om International Soccer, og leverte generelt en begrenset versjon av fotballsporten, men tidlig på åttitallet hadde vi ikke noe bedre. På skjermbilder ser spillet grusomt ut (som de fleste Spectrum-spill), men animasjonene var glatte, og ballen spratt på en troverdig måte.

Soccer (1985)

Konsollgiganten Nintendo fikk selvsagt med seg at fotballspill var populær kost, og lanserte sitt eget fotballspill for Nintendo Entertainment System. Dette fikk det ikke helt upassende (men samtidig ikke særlig spennende) navnet Soccer. I forhold til International Soccer og Match Day, er Soccer det spillet som ser klart best ut, og takket være Nintendo-kontrollerens to knapper hadde det også mulighet for både pasninger og skudd. Gameplaymessig er nok likevel ikke Soccer noen toppkandidat, da det er litt for langsomt og enkelt til å virkelig imponere. En interessant funksjon var imidlertid målmennene, som du kunne kontrollere selv.

Emlyn Hughes International Soccer (1988)

Fotballspillenes historie er full av rivaler, og det begynte allerede på Commodore 64, der Microprose Soccer og Emlyn Hughes International Soccer knivet om publikum. Emlyn Hughes imponerte ikke med sin blokkete grafikk, som minnet litt om den vi fant i International Soccer, men spillet til den nå avdøde England-kapteinen kunne skilte med et godt kontrollsystem som gav spillerne mange muligheter, samt smarte motstandere og en veldig enkel manager-modus. Spillet hadde også mengder av innstillingsmuligheter, som lot deg skreddersy spillet etter behov. Ekte spillere og lag fikk vi også (dette var i tiden før man krevde lisenser for slikt), og man kunne selv velge troppen. Og hvis du trodde muligheten til å ha to menneskelige spillere på samme lag var ny tar du feil; Emlyn Hughes hadde dette allerede i 1988.

Microprose Soccer (1988)

Den britiske utvikleren Sensible Software kom til å bli svært viktige for fotballspillenes utvikling, og de fleste husker vel deres Sensible Soccer-serie, som vi kommer tilbake til. Men det var på åttitallet at selskapet laget sitt første fotballspill, nemlig Microprose Soccer. Dette var et av spillene som introduserte fugleperspektiv-kameraet, hvor kameraet var plassert høyt over spilleren du kontrollerte. Spillet kunne skilte med svært glatte kontroller og et raskt gameplay, pen grafikk, smarte motspillere og et veldig lekkert reprisesystem. Blant nyhetene vi fikk med dette spillet var muligheten til å skru ballen ("banana shot"). Microprose Soccer inkluderte forøvrig muligheten til å spille "amerikansk" fotball, noe som i dette tilfellet betydde innendørs fotball for seks spillere på hvert lag.

Kick Off (1989)

De aller fleste tidlige fotballspill hadde én veldig urealistisk ting til felles, nemlig at ballen var limt til føttene til spilleren du kontrollerte, og den eneste måten å miste ballkontrollen på var en motstander taklet deg eller stjal ballen. Med Kick Off ble dette aspektet av fotballspillene forandret for alltid. Dette lynraske fotballspillet, utviklet av spillutviklerkjendisen Dino Dini, gjorde ballen uavhengig, og veldig lett å miste. Dermed ble realismen tatt opp et kraftig hakk, og vi fikk for første gang oppleve det man i dag kaller ballfysikk. Kick Off brukte det samme fugleperspektivet som Microprose Soccer, og for å gjøre det lettere å holde kontroll over laget ditt fikk du en liten radar i toppen av skjermen.

Player Manager (1990)

Vi er ikke helt ferdig med Kick Off enda. Spillet fikk flere etterfølgere, og selv om originalspillet var det mest revolusjonerende, er det Kick Off 2 som huskes best. Men Dino Dini og utgiver Anco var hadde flere gode fotballspillideer. Player Manager var nemlig et fotballspill der du fikk være spillende manager. Spillet hadde en svært robust managerkomponent, men også kampmotoren fra Kick Off. Du kunne velge om du ville spille én enkelt spiller (som en ekte spillende manager), eller om du ville ta kontroll over hele laget slik som i vanlige fotballspill. I tillegg kunne du selvsagt overlate spilingen til datamaskinen, og kun konsentrere deg om managerjobben.

Konami Hyper Soccer (1991)

Det er ikke så veldig mye å si om Konami Hyper Soccer, et hyggelig fotballspill som kom til NES tidlig på nittitallet. Men Hyper Soccer, som var en del av Konamis Hyper-serie med sportsspill (som også inkluderte Hyper Sports, bedre kjent som Track & Field) leverte en rimelig god representasjon av sporten, og i motsetning til mange andre av datidens fotballspill kunne du også utføre ting som brassespark og stupheadinger. I tillegg la det grunnlaget for Konamis fotballsatsning, og uten dette spillet hadde vi kanskje ikke fått senere toppspill som International Superstar Soccer og Pro Evolution Soccer.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden