Førstkommende fredag lempes UFO: Aftershock inn i norske butikkhyller. Aftershock er etterfølgeren til det populære strategispillet UFO: Aftermath, hvor spilleren måtte nedkjempe en invasjon fra rommet. Fienden var retikulanerne, en gruppe romvesener som kom til vår utkant av galaksen for å utføre eksperimenter. Planen deres bestod i å dekke jordoverflaten med såkalt biomasse, i håp om at denne etter hvert ville danne sin egen bevissthet med enorme parapsykiske krefter.
Oppfølgeren, som lanseres i Norge 4. november, vil bygge videre på det relativt vellykkede gameplayet i UFO: Aftermath. Her vil du få ansvaret for å dirigere forsvaret av jorden, samtidig som du må ta del i enkelte strategiske kampoperasjoner. Spillet inneholder en rekke nye teknologier og fiender, og i tillegg ser det ut til at det økonomiske aspektet (basebygging, ressursinnsankning) får større plass i denne etterfølgeren, noe som mange spillere har etterlyst.
For en uke siden fikk vi tak i tre eksemplarer av fullversjonen av spillet, pluss tre t-skjorter. Vi nølte ikke med å lodde disse ut til leserne, og her er spørsmålene med de riktige svarene som var nødvendig for å delta i trekningen:
Spørsmål 1: Hva het det aller først X-Com (UFO)-spillet? Riktig svar: Her var både alternativ 1 og 2 korrekte. Den første amerikanske utgivelsen het X-com: UFO Defense. Det samme spillet ble lansert som UFO: Enemy Unknown i Europa.
Spørsmål 2: Hvem har utviklet UFO: Aftershock? Riktig svar: Altar Interactive.
Blant alle som hadde valgt alternativ 1 eller 2 på det første spørsmålet, og korrekt svar på det andre spørsmålet, har vi trukket ut Ronny R. Reithe, Edgar Elden Jensen og Tom Edward Idland som de heldige vinnerne denne gangen.
Vi gratulerer!