Under GDC forrige uke presenterte Valve, Stardock og Microsoft nye DRM-løsninger. Teknologien er ulik, men løsningene er i utgangspunktet en lettere form for Digital Rights Management – (DRM), et samlebegrep om teknologi som hindrer (uautorisert) kopiering av digitale medier.
Valve har valgt å basere seg på en todeling av spillets data, én del med spillets data og én med den kjørebare filen. Når spillet startes lastes det ned en autentiseringsnøkkel som endrer spillets kjørbare fil slik at den blir knyttet opp mot en Steam-konto og aktivert.
Stardock, som tidligere har vært imot DRM, har i sin Impulse Reactor en løsning tilsvarende det Valve har implementert. En vesentlig forskjell er at den gir deg muligheten til å deaktivere beskyttelsen om du måtte ønske det. Dette åpner for videresalg av det digitale produktet. Løsningen krever "kun" internett for å aktivering/deaktivering.
Microsoft har tatt i bruk to løsninger for å bekjempe pirater. Zero-day er en krypteringsteknologi som gjør at spillet ikke kan spilles før slippdatoen. Den andre løsningen er en tradisjonell "server side"-autentisering som sjekker at din "Games for Windows"-bruker har de nødvendige lisenser. Med denne løsningen låses ikke spillet til en maskin, men til en bruker så det kan installeres på så mange maskiner du vil.
DRM og tidligere DRM-metoder har det vært mye bråk om i media. De nye metodene virker ikke like påtrengende som de forrige, men det blir spennende å se hva spillere verden over synes om de nye tiltakende. Hva synes du? Diskuter i forumet.