Strategispillet Master of Magic regnes som en av de store PC-klassikerne fra nittitallet, og det dukker stadig opp spill som har latt seg inspirere av SimTex' fantasifulle imperiebyggespill. Det nyeste heter Worlds of Magic, og kommer fra den erfarne strategispillutvikleren Wastelands Interactive.
I likhet med Master of Magic er Worlds of Magic et imperiebyggespill satt til en fantasiverden full av magi og fabeldyr. Du spiller en trollmann som selvfølgelig holder til i et høyt tårn. Du hersker over en liten landsby, men har store ambisjoner. Fra dette utgangspunkte må du utvide riket ditt, og bruke både diplomati og krigføring for å legge opp til flere verdener for dine føtter.
Master of Magic var opprinnelig inspirert av Civilization-serien, men spillopplevelsen ble påvirket kraftig av den viktige rollen magi spilte i spillet. Magi blir svært viktig også i Worlds of Magic, og det finnes over 300 magiske formularer som kan kastes. Du kan velge mellom ti trollmenn og -kvinner, eller skape din egen leder i starten av spillet.
I motsetning til spill som Civilization har Worlds of Magic turbasert, taktisk kamp. Når to hærer møtes på verdenskartet hopper spillet over i en egen kampmodus hvor du får kontroll over de individuelle styrkene. Spillet benytter seg av en variant av rollespillsystemet D20 fra Wizards of the Coast.
Nok et folkefinansieringsprosjekt
Wastelands Interactive skal ha jobbet med spillet i cirka ett år, og er nå i ferd med å øke utviklingsbudsjettet via folkefinansiering. De forsøker å skaffe cirka 265 000 kroner på Kickstarter, og har nådd to tredjedeler av beløpet. Kampanjen deres har 16 dager igjen, så sjansene for at den lykkes er store.
Nylig annonserte utvikleren at de har fått George Edward Purdy med på laget. Purdy var en av kunstnerne hos Master of Magic-utvikler SimTex, og i tillegg til Master of Magic var han med å skape romstrategispillet Master of Orion. Purdy vil få en ledende rolle i Worlds of Magic-utviklingen.
Hvis alt går etter planen skal spillet lanseres tidlig neste år. Det kommer først til Windows, og noen måneder senere dukker det opp på OSX og Linux. Dessuten planlegges en iOS-versjon. Kickstarter-videoen kan du se under artikkelen.
Les også: Anmeldelse: Warlock: Master of the Arcane
Les også: Feature: Spill som fortjener oppfølgere