Den svenske spillutgiveren Paradox har lagt rollespillet Runemaster på is. Spillet ble annonsert tidligere i år, og skulle bli et rollespill satt til en verden inspirert av vikinger og norrøn mytologi. Blant annet skulle det tilby store, dataskapte miljøer.
Tøff beslutning
I en forumpost forklarer Paradox-topp Suzana Meza Graham at teamet som jobbet med spillet flyttes til andre prosjekter hos Paradox Development Studio.
– Dette var ikke en enkel beslutning å ta. Runemaster var et veldig ambisiøst prosjekt for oss, og teamet som jobbet på spillet investerte lidenskap, dedikasjon og talent i prosjektet. Men på tross av våre beste forsøk, og et par endringer av spillets skala, klarer ikke Runemaster i sin nåværende form å leve opp til standarden vi har satt her hos Paradox, sier hun.
Videre forklarer hun at Runemaster var veldig ulikt de andre spillene studioet jobber med, og at de nå tar det de har lært under utviklingen videre. Hun håper også at det finnes måter å resirkulere de beste delene av spillet for et annet prosjekt.
Paradox Development Studio jobber primært med storstrategispill, og Runemaster skulle faktisk bruke Clausewitz-motoren som også brukes i disse spillene.
Men selv om utviklingen nå er lagt på is, satser selskapet fortsatt på rollespill. De vil nemlig gi ut Pillars of Eternity, det folkefinansierte rollespillet fra Black Isle-veteranene i Obsidian Entertainment. Det spillet kommer neste år.