Gearbox Software har som mål med Brothers in Arms å lage den mest realistiske og autentiske opplevelsen noensinne i et krigsspill av førstepersons-sjangeren. Hva GTR vil være for FIA GT-serien vil Brothers in Arms være for Andre verdenskrig.
I rollen som Sersjant Matt Baker vil du måtte styre dine medsoldater med hard hånd, i hardt og godt vær. Ikke nok med at hovedpersonene og historiene er sanne, også områdene du kjemper i er gjenskapt med ekstremt fokus på detaljer, blant annet fotoer fra bakkenivå og overvåkningsfly har blitt brukt i denne prosessen.
Det ser med andre ord ut som vi har en spennende opplevelse i vente, og med det lille vi har sett fra videoer og skjermbilder ser utviklerne ut til å holde ord.
Kan du vennligst introdusere deg selv for våre lesere?
Randy Pitchford: Gearbox Software utvikler førstepersons-actionspill og har utviklet titler for spill som Half-Life, James Bond, Counter-Strike og Halo. Jeg er presidenten av Gearbox Software.
Hva syns du om E3 og reaksjonene Brothers in Arms fikk?
RP: E3 var fantastisk. Jeg hadde mye moro med å vise fram spillet for så mange mennesker. Det var virkelig flott å se de oppdage Brothers in Arms og anerkjenne at Gearbox har lagd noe unikt og spesielt. De som har sett det synes å ville snakke om det. De som ikke har sett det har gått glipp av noe.
Som jeg er sikker på at alle har hørt nå, Brothers in Arms forteller en sann historie, så hva har blitt gjort for å sikre at historien holder seg til sannheten, at opplevelsene til laget vi følger blir gjenfortalt presist? Kopieringen av historiens kjerne så og si. Lever noen av heltene som var en del av det virkelige laget fremdeles, og har dere snakket med dem?
RP: Brothers in Arms er basert på en sann historie om fallskjermjegere i den viktigste kampen i moderne historie. Soldatene som gjorde dette var bedre enn oss. Disse mennene var fantastiske fordi de kriget ikke bare for å redde verden, de kjempet for hverandre – for mannen ved dems side. De var ”brothers in arms” – derav tittelen.
Mange av de virkelige soldatene returnerte ikke. Mange av de overlevende har siden svunnet hen. For mange av mennene vet vi ikke noe om personligheten deres – bare kampens fakta som er nedskrevet av militærhistorikere og ”Army After Action Reports”. I spillet, så har alle med rank over løytnant beholdt sitt virkelige navn. Dette er de ekte mennene som virkelig var der, vi har gjenskapt dem så godt vi kunne. Dette var seksti år siden, så vi lager en slags tidsmaskin.
Baker er et fiksjonelt navn. Han er en sammensmelting av noen få forskjellige avdelingsledere som faktisk var der. Især en fyr med navn ”Sgt. Harrison Summers” som var en virkelig soldat og en sann helt. Søk etter han på Internett. Det han utrettet var virkelig utrolig – mer forbløffende enn det meste jeg har gjort i skytespillene jeg har spilt.
Fortell oss om mer om de virkelige Brothers in Arms, hva var de i gjennom i Andre verdenskrig, hva er historien deres?
RP: De virkelige Brothers in Arms er på mange måter like guttene i spillet. Og, som jeg sa, alle med rank over løytnant er gjenskapt etter en ekte person. En av dem, ”Lt. Col. Robert Cole” er en utrolig person. Dette er en fyr som etter et fallskjermhopp landet på feil sted og laget hans ble spredd til alle kanter. Han satt sammen et lag av alle han kunne finne fra hans enhet og andres, og kjempet for å fullføre nøkkelmål på D-Dagen, de slo ut våpnene som forsvarte invasjonsstranden, og sikret den nordlige flanken til hele invasjonsområdet.
Hvis det ikke var nok, noen få dager senere ledet han det mest modige angrepet på tyske forsvar jeg noengang har lest om. Han gjorde seg fortjent til den høyeste medalje i De forente stater – en av to fallskjermjegere i hele ”101st Airborne” i Andre verdenskrig som gjorde det. Den andre mannen var også i enheten Brothers in Arms handler om – ”the 502 Parachute Infantry Regiment”.
Hvorfor et WW2-spill? Det er ikke akkurat noen spesiell mangel på spill som bruker denne perioden som sin setting.
RP: Det er vel ikke mangel på noen som helst emner er det? Nok av fantasy, science-fiction, krig, hva som helst. Hva det er en mangel på er virkelige mennesker i disse spillene. Jeg vil ha et spill hvor jeg spiller med personer som virker ekte. Og jeg vil ikke at det hele skal være skriptet heller – Jeg vil ha mulighet til å være leder for troppen og at mine avgjørelser påvirker utfallet av kampene. Den andre tingen jeg vil ha er virkelighet og autensitet. Jeg vil ikke sitte fast i en korridor mer, med oppfunnede steder med en gjengående stilart. Jeg vil ut av korridoren og inn i den virkelige verden. Dette er alle ting som Brothers in Arms gjør.