I et omfattende intervju med Polygon forteller BioWare-stifteren Greg Zeschuk blant annet om hvorfor han valgte å forlate spillstudioet i fjor.
Det var etter at EA kjøpte opp studioet i 2007 at Zeschuk begynte å miste lidenskapen for spillmediet. Også grunnleggerpartneren Ray Muzyka begynte å miste interessen på dette punktet, og de to skal ha hatt en åpen dialog om å forlate BioWare over en lengre periode. Akkurat når praten gikk fra å være surmuling til å bli mer konkret, vet ikke Zeschuk.
– Til slutt kom vi til det punktet der vi sa «Du vet, nå tror jeg er det på tide å gå». Men det var ikke som om vi begge planla dette separat og så avslørte planene for hverandre. Jeg tror vi bare hadde en kontinuerlig dialog om at vi begge følte at dette var rett tid, forteller Zeschuk.
– En blanding av alt
Hva det var som var den endelige katalysatoren for avgangen kommer dog ikke tydelig frem. Det skal ha vært en mikstur av alt mulig som førte til den endelige beslutningen.
I tiden før oppsigelsen opplevde BioWare en del nedturer. Star Wars: The Old Republic med sitt gigantbudsjett på mellom 150 millioner og 200 millioner dollar gjorde det ikke sterkt nok til å holde på abonnentene, og oppfølgerne Dragon Age II og Mass Effect 3 fikk mye hard kritikk fra fansen. Hvor mye dette virket inn på avgjørelsen sier ikke Zeschuk noe om.
– Alt er en faktor. Det er ingenting som ikke spiller inn, men det er heller ikke én ting som er viktigst. Jeg tror den beste måten å beskrive det på er: Prøv å gjør det samme i tjue år, så blir det svært, svært intenst. Det er et uhorvelig press, mye stress og veldig utfordrende. Noen ganger føler man at det er tilfredsstillende, andre ganger ikke. Og du blir trøtt av det etter hvert, forteller eks-utvikleren.
– Manglet lidenskap
I etterkant av nyheten om at de to grunnleggerne skulle hoppe av skuta, kom det reaksjoner fra alle hold. Mange spekulerte i hvorfor BioWare-doktorene valgte å gjøre dette, og antagelser om alt fra skuffede fans til harde utviklingsperioder ble diskutert nettet over. Zeschuk oppfattet også at mange følte seg også snytt over at de to nå ikke ville lage spill mer.
– En av tingene jeg synes er morsomt er responsen fra fansen. På en måte virket det som om de var sinte, fordi de følte vi skyldte dem flere spill. Du vet, det er litt trist – jeg skulle ønske vi kunne levere, men jeg tror ikke jeg ville ha vært så god som jeg var tidligere. Som jeg har sagt, lidenskapen var ikke der lenger.
Zeschuk legger heller ikke skjul på at oppkjøpet av EA i 2007 var vanskelig, men står fast på at BioWare greide å holde på sin autonomi.
– Jeg tror en av grunnene til at vi overlevde og gjorde suksess under EA var at studioet var voksent nok, og at det var mange nok dyktige folk som taklet bjørneklemmen fra EA – en klem som hadde gode intensjoner men som var svært robust. Vi måtte være sterke for å overleve det – det gjorde vi, og jeg tror vi utviklet oss videre også.
Nå er det godt øl som står på agendaen for Zeschuk. Da han annonserte sin avgang i september 2012, fortalte han nemlig også at tiden var inne for å dyrke en av sine voksende lidenskaper – øl. Planen fremover er å gi ut en øl-videoblogg, der fokuset skal ligge på alt fra anbefalinger til generell ølkultur.
Les også: BioWare-grunnleggjarane forlet skuta Les også: Dragon Age III: Inquisition kunngjort