Etter fem hardbarkede, stolsittende, pizzaspisende og energidrikkonsumerende dager, nådde The Gathering 2010 sin slutt. Vi oppsummerer Norges største LAN-party!
Åpningsdagen
Det første som møtte oss var en sal som svulmet av liv og glede. Det ligger en slags TG-eim i lufta, hvorvidt dette er god stemning eller tåfis er ikke oss bekjent, men vi følte oss ihvertfall veldig velkomne."
Etter litt småvitsing fra moromannen Trym med diverse gjester på scenen, møtte Frikar opp til et heseblesende danseshow. De fremførte showet "The Snuff Grinders", som har innslag av capoeira, breakdance og hallingdans.
...Og mer skulle det bli!
Da vi skrev at det var like mange som var våkne på natten som på dagen, var det virkelig ingen overdrivelse. Jeg vil driste meg til å påstå at godt over halvparten av partyets deltakere var våkne til alle tider.
Det ble spilt høy musikk, utvekslet idéer, mailadresser og steam-navn, og ropt "Arne!" en hel del ganger.
På LANets første fulle dag skjedde det en hel del - blant annet Tekken- og Quake Live-konkurranse, men mest interessante var nok foredragene denne dagen. Simon McCallum, som er førsteamenuensis ved høyskolen i Gjøvik og har en doktorgrad i datateknikk, holdt nemlig foredrag om hvordan hjernen kunne kontrollere spill ved hjelp av splitter nye grensesnitt og hjernemålere.
Med teknologi som leser av hjerneaktiviteten kan man kontrollere maskiner og spill kun ved å tenke, noe som åpner for flere muligheter innen spill. Mest nevneverdig er muligheten spill vil kunne ha til å lese av når du slapper av i skrekkspill - og nettopp da skremme vettet av deg.
Knut Jørgen Røed Ødegaard stakk også en tur innom skipet for å holde et foredrag om superslurpende sorte hull og andre av universets lumskheter. I tillegg hadde Ødegaard tatt med seg en liten bit av selveste månen!
Klokken 19.00 var også NITH på plass i auditoriet for å snakke om spillutvikling til XNA, hvor det ble vist hvordan man kunne lage et enkelt plattformspill på en time.
Langfredag
Langfredagen føltes ironisk nok veldig kort. Nok en gang var Simon McCallum på plass på scenen og stjal showet med sin muntre tilstedeværelse og engasjerende personlighet i et foredrag om spillbalanse.
De "største" foredragene ble holdt på torsdagen, så etterhvert dabbet det forsiktig ut med foredrag. Dette betydde derimot ikke at TG sovnet...
Helt på kanten
På lørdagen, den siste hele dagen i skipet, ble det holdt en del foredrag av blant annet Tech-crewet, som fortalte om hvordan de hadde bygget opp nettverket.
Det som antageligvis vakte mest oppmerksomhet, men dessverre av den negative sorten, var jentebandet Vom som entret scenen klokken 20.30 på The Gatherings siste dag, noe som skulle være en knallavslutning på hele arrangementet.
Det ble imidlertidig ikke slik, og Vom-jentene måtte tåle en hel del hets over TG-kanalen på IRC imens de opptrådde. I tillegg var det mange personer som oppsøkte Voms gruppe på Facebook og spredde meldinger av den særdeles kjipe sorten. Nå er det kun igjen en utenforstående melding som spør: "Hvorfor slettet dere kritikken deres?".
Etter dette var det tid for den daglige dosen med Trym, og hans spillopper med tilfeldige ofre fra publikum. Den siste kvelden ble rundet av med prisutdeling for spillprestasjoner og utdeling innenfor de kreative sjangrene.
Den siste dagen
På TGs aller siste dag, søndag, var det ekstremt mange som viste seg søvnresistante og direkte motvillige til å legge seg. Klokken 05.30 fikk alle deltakerne beskjed om å gå og legge seg snarest, men dette ble kun møtt med buing og arneroping. Jeg tok imidlertidig oppfordringen til meg, og fikk sovet rundt tre herlige timer på motpolen til min egen seng hjemme, nemlig steinhard betong.
Det hadde vært et TG fylt med alskens rare påfunn, deltakerne lagde blant annet et TG-tog som gikk i sirkler i skipet, og andre lagde en slange av diverse teip- og materiell-rester som de bar rundt.
Da klokken var slagen 11.00 trillet jeg mitt utstyr noe sørgmodig ut igjennom utgangspartiet, og lengtet umiddelbart tilbake.
Selv om det innimellom er helt greit med litt frisk luft.