Årets E3-kalas hadde utvilsomt en blodrød tråd: ultravold. På pressekonferanse etter pressekonferanse fikk vi se spektakulære, groteske scener med alt fra innvoller som røskes ut, til hagleskudd i hodet på kloss hold mens offerene ber på sine knær. Salen jublet for hver bloddråpe, og for hvert spektakulære mord.
Den legendariske spillskaperen Warren Spector er ikke like begeistret for voldsutviklingen. I et nylig intervju med Gamesindustry.biz delte han sine tanker om volden.
– Utravolden må ta slutt. Vi må slutte å elske dette. Jeg tror ikke på påvirkningsargumentet i det hele tatt, men jeg tror vi fetisjerer volden, og i noen tilfeller kombinerer vi det med en pubertal tilnærming til seksualitet. Jeg synes rett og slett det er smakløst, og jeg tror det vil kunne ende med trøbbel, fortalte Spector.
Waren Spector er kjent for å være hjernen bak det klassiske spillet Deus Ex, der man kan tilnærme seg situasjoner slik man selv ønsker det. Man kan ty til vold her også, men i følge Spector skulle det være noe spilleren ikke ønsket å gjøre.
– Du vet, Deus Ex hadde også sine voldelige øyeblikk, men de var skapt for å gjøre deg ukomfortabel, og jeg føler ikke det er normen nå. Om jeg lykkes eller ikke med dette målet vet jeg ikke. Nå føler jeg vi kun appellerer til det pubertale og kaller det voksent. Det er på tide å slutte med dette. Jeg er bare glad for at jeg jobber for et selskap som Disney, siden vi ikke kan vise ekstremvold på denne måten, fortalte Spector.
Ikke alene
Spector er heller ikke alene om å være voldslei. I vår oppsummeringssak over våre favorittmomenter fra årets messe, nevnte Øystein dette voldsfokuset som sin største skuffelse.
– Nå ser det ut til at seriøse utviklere kappes om å lage de mest groteske dødsanimasjonene som viser flest mulige unødvendige detaljer av hvordan innmaten i en kropp reagerer på et brått og brutalt lufttrykk, skrev vår voldsslitne skribent.
De siste årene har Warren Spector jobbet med en oppfølger til Nintendo Wii-spillet Epic Mickey. Det første spillet, som var langt fra voldelig, fikk en lunken mottagelse da det kom i 2010, men Spector og resten av gjengen i Disney Interactive Studio jobber hardt med å forbedre de kritiserte aspektene i oppfølgeren.
Det var særlig kameraet som fikk mye tyn, og vår anmelder var heller ikke nådig i sin vurdering av spillet.
– Det har et latterlig dårlig kamera, og flere designvalg burde ha vært luket ut før lansering. Totalt har spillets mange negative sider loppet det for mye av gleden, skrev vår anmelder for to år siden.
Les også: Intervju med Warren Spector Les også: De beste spillene på E3 2012