Fahrenheit
Xbox, PC, PS2, Xbox 360 (Quantic Dream 2005)
Spillet med en av de mest nervepirrende åpningsscenene som finnes: du kommer til deg selv på et offentlig toalett, du har nettopp drept en mann, og politiet er på vei. Hva nå?
Fahrenheit er et heseblesende spillmysterium som på mange måter fornyet sjangeren ved hjelp av tastesekvenser under actionscenene. Strengt tatt er ikke dette et rent pek-og-klikk-spill, men mange mente at her var det snakk om en evolusjon i eventyrsjangeren.
Grim Fandango
PC (Lucasarts 1998)
Hva skjer når de døde dør? Her hjelper du Manny å utforske underverdenen i minst to betydninger, for det er nemlig noe råttent i de dødes land. Sjarmerende Grim Fandango ser ut som en krysning mellom Film Noir og mexikanernes De dødes dag.
Sviktende salgsinntekter etter slippet av Grim Fandango gjorde at mange mente dødsstøtet for eventyrsjangeren var satt. Muligens var det en litt uheldig overgang til 3D som var forklaringen, samt at mange referanser til Casablanca gikk unge spillere hus forbi. Men dette er en juvel som kjennerne vet å verdsette.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
PC, Mac, Amiga, Wii (Lucasarts 1992)
I Indiana Jones sin kjekke drakt følger man mer eller mindre stuerene arkeologiske teorier om Atlantis' beliggenhet, og besøker flere kjente funnsteder. Nazistene er hele tiden et steg foran, men heldigvis rydder Indy opp i beste slapstick-stil.
Underveis i spillet kan du blant annet bytte mellom å spille Indy og hans synske venninne Sophia. Man kan fullføre spillet på tre forskjellige måter, enten ved den actionfylte veien, samarbeidets vei, eller veien som er brolagt med hjernetrimmende puslespill. Alle de tre veiene er verdt en gjennomspilling.
Humoren i spillet er det ikke noe i veien med, og Indy har mange kostelige replikker. Til slutt smelles Atlantis-teoriene sammen til en deilig suppe, som i grunnen minner om den fra den siste Indiana Jones-filmen. Får ikke dette spillet deg til å ville søke Atlantis i virkeligheten, så er du nok et håpløst tilfelle.
King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow
PC, Mac, Amiga, Atari (Sierra Entertainment 1992)
King's Quest-serien var en så å si ubrutt rekke med klassikere, frem til utviklerne bestemte seg for å satse mer på action. Det ble ikke så populært. Men i denne godbiten er man med på en “quest” av det gode gamle slaget: En prins må redde en vakker prinsesse, og på veien utforske den ene verdenen mer spennende enn den andre.
Av høydepunkter som kan nevnes er et portabelt "hull-i-veggen", et møte med minotauren i en labyrint, og øyeblikket der en får døden selv til å gråte.