Dersom du er interessert i konsollutgaven av Assassin's Creed Unity som kommer om en måneds tid, slipper du å bekymre deg for om Xbox One- eller PlayStation 4-versjonen yter best. I et intervju med Videogamer skal sjefsprodusent Vincent Pontbriand ha uttalt at begge versjonene får en oppløsning på 900p og en bildefrekvens på 30 bilder i sekundet.
– Vi bestemte oss for å låse de til samme ytelse for å unngå all debatten og slikt, skal han ha sagt.
Mye oppmerksomhet
Kommentaren til Pontbriand har selvfølgelig vakt oppsikt blant spillinteresserte, siden den kan leses som at en av versjonene hadde potensialet til å yte bedre. Ser man mot fjorårets Assassin's Creed IV: Black Flag, som etter en oppdatering fikk en økning i oppløsning på PlayStation 4 men ikke på Xbox One, er det nok også lett å konkludere slik.
Ubisoft hevder i en uttalelse til Polygon i etterkant av intervjuet at dette ikke stemmer.
– Vi forstår hvordan Pontbriands sitater kan ha blitt feiltolket. For å legge alt på bordet: vi ga ikke en av konsollutgavene til Assassin's Creed lavere ytelse for å gjøre opp for den andre versjonen, lyder det offisielt fra selskapet.
Det hevdes også at prosessen heller har gått på å bygge opp spillet enn å skalere ned, og at utviklerne ikke skal ha vært nødt til å redusere ambisjonene i noen av versjonene på noe tidspunkt i prosessen.
Assassin's Creed Unity kommer 13. november til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Satser du på sistnevnte versjon trenger du selvfølgelig ikke å tenke videre på ytelsesbegrensningene som denne artikkelen tar for seg.
Det er også to andre spill i siktet for serien.
Xbox 360- og PlayStation 3-publikummet får Assassin's Creed Rogue samtidig »
Todimensjonale Assassin's Creed Chronicles: China kommer neste år »