Vi har også tatt en titt på tradisjonelle butikker som selger fysiske spill. Målet med dette var å finne ut hvor godt digital distribusjon klarer seg sammenlignet med det å kjøpe spill «på gamlemåten». Vi kikket derfor også på butikkene Gamezone, Elkjøp, SpaceWorld og CDON.no. Det viser seg at disse fortsatt kan konkurrere med de digitale distribusjonskanalene både på pris og utvalg. Ofte kan du faktisk tjene penger på å kjøpe fysisk kopi av et spill med brukerveiledning og det hele, fremfor å handle det via nedlasting. Dette på tross av at kostnadene for alle involverte er mye lavere.
Lønner det seg å kjøpe spillet på DVD?
I tillegg til å se på digital distribusjon tok vi en titt på de tradisjonelle nettbutikkene til Gamezone, Spaceworld, CDON og Elkjøp. Dette gjorde vi for å finne ut hvor godt de digitale distributørene klarer seg sammenlignet med tradisjonelle aktører. Det er også interessant å finne ut hvordan de betydelig reduserte kostnadene ved digital distribusjon kommer forbrukeren til gode gjennom reduserte priser.
I løpet av tiden som er gått siden forrige test, har situasjonen blitt litt vanskeligere for de som foretrekker spill i boks. Skattereglene på kanaløya Jersey har blitt endret, noe som blant annet har resultert i at den tidligere storaktøren Play.com har sluttet å selge spill selv. I forrige runde var Play.com den billigste aktøren i hele testen, nå er de ikke lenger med. Dessuten virker andre utenlandske aktører å tilby stadig færre PC-spill, og selv om Amazon fortsatt har et svært bredt utvalg er fraktkostnadene deres ofte høye. Dessuten har vi fortsatt ikke fått noen endring i momsgrensa på 200 kroner.
Av de norske aktørene vi testet var Gamezone billigst, slik de også var sist gang. Deres priser var faktisk 4 prosent billigere enn gjennomsnittet i testen, uten at frakt er tatt i betraktning. Det betyr at deres priser generelt var langt lavere enn prisene på for eksempel Steam, Green Man Gaming og GamersGate. Gamezone er dermed generelt en konkurransedyktig aktør selv nå som vi for alvor har kommet inn i den digitale distribusjonens tidsalder.
De andre nordiske nettbutikkene er heller ikke direkte dårlige på pris, og alle er billigere enn de nevnte digitale distributørene. Elkjøp ligger 2 prosent over gjennomsnittet, CDON var 3 prosent over, mens Spaceworld er 15 prosent dyrere i vår test. Elkjøp har for eksempel ofte gunstig fraktpris, og fremstår dermed som en aktør du bør ta turen innom.
Det er likevel helt klart at digital distribusjon «vinner» på pris, så lenge du velger Gamesplanet eller et av de andre billige alternativene. Prisene varierer likevel såpass fra spill til spill at du godt kan finne enkeltspill som er betydelig billigere i butikk enn på favorittportalene du handler fra.. De fysiske butikkene er også generelt mer fokusert på spill som datovare. Den litt eldre utgivelsen Ghost Recon: Future Soldier var for eksempel nedpriset til 29 kroner hos Elkjøp i vår runde.
«Der politikk og eksklusivitetsavtaler skaper kundefientlige barrierer mellom de digitale distributørene, tar de fysiske butikkene inn alt av storspill.»
Et annet område hvor de fysiske butikkene fortsatt gjør det skarpt er utvalg. De blir riktignok utsolgt etter hvert, men hvis spillet du er ute etter å kjøpe kommer fra en større utgiver og er rimelig nytt kan du være ganske sikker på at CDON, Gamezone eller Elkjøp har det i sortimentet sitt. CDON hadde flere av testspillene enn noen av de digitale distributørene. De manglet kun pek-og-klikk-eventyret Resonance, som ellers kun ble solgt hos GOG og Steam. Gamezone og Elkjøp hadde 14 spill hver, altså like mange som Gamesplanet og Steam.
Der politikk og eksklusivitetsavtaler skaper kundefientlige barrierer mellom de digitale distributørene, tar de fysiske butikkene inn alt av storspill. Tanken på at en fysisk butikk ikke skulle ta inn Diablo III eller Call of Duty: Black Ops II er absurd – men disse spillene manglet hos mange digitale distributører. Dette er en trend som dessverre bare ser ut til å vokse, takket være for eksempel konkurransen mellom EA-satsningen Origin og Steam.
Slik har vi beregnet prisene
Det ble gjort to prismålinger i februar, med en uke mellom hver av dem. Vi sanket inn priser på følgende 16 PC-spill: Assassin's Creed III, Borderlands 2, Call of Duty: Black Ops II, Crusader Kings II, Diablo III, DiRT: Showdown, Dishonored, DmC: Devil May Cry, Far Cry 3, Football Manager 2013, Ghost Recon: Future Soldier, Hitman Absolution, Need for Speed Most Wanted, Resonance, Spec Ops: The Line og XCOM: Enemy Unknown.
For hvert spill i testen har vi kalkulert en snittpris basert på prisene til alle nettbutikkene som fører dette spillet. Deretter har vi summert prisen på spillene som hver enkelt nettbutikk har i sitt sortiment, og fått en totalpris. Ved å sammenligne dette tallet med summen av snittprisene for de samme spillene, har vi fått et positivt eller negativt avvik. Desto mer negativt avvik, desto billigere er butikken.
Butikker med fem spill eller færre er ikke prisvurdert.
Les også: – EA kommer til å bli 100% digitale
Les også: Du har rett til å videreselge brukte, nedlastede spill