I går skrev vi at Too Human-utvikleren Silicon Knights har sett seg nødt til å redusere mannskapet sitt med nesten 75 prosent. I dag bekrefter studioet at de har gjennomgått kraftige nedskjæringer, men at de er noe mildere enn antatt, ifølge Kotaku.
Der ryktene gikk på at selskapet krympet fra 97 til 25 ansatte, skal det i realiteten ha gått fra rundt 80 til 40. Årsaken er at Activision ikke ville fornye kontrakten med dem, etter at utviklingen av X-Men Destiny ble fullført. Selskapet gir ikke opp av den grunn, og sier at de er i ferd med å gå tilbake til røttene sine.
Rik historie
Nå jobber de visstnok med å bringe tilbake et av spillkonseptene de får mest mas om å overføre til denne konsollgenerasjonen. Kanadierne har mange spill på samvittigheten, men Blood Omen: Legacy of Kain og Eternal Darkness: Sanity's Requiem er nok de aller mest kjente. Førstnevnte har man ikke sett noe til siden 1996, og det virker som det mest sannsynlige nye konseptet.
Etter at Blood Omen ble utgitt, valgte Silicon Knights å gi stafettpinnen til Crystal Dynamics. De utviklet fire spill i serien, av temmelig ulik natur. Det siste av dem var Legacy of Kain: Defiance i 2003. Nå kan det altså være at serien igjen vender tilbake til sine røtter som et actioneventyr.
Legacy of Kain-serien handler i utgangspunktet om vampyren Kain, en ridder som ble brutalt slaktet av snikmordere og tilbudt en ny sjanse for å få hevn. Problemet er at han liker de nye kreftene sine litt for godt. Det første spillet var blant de aller første vampyrspillene som virkelig satte deg i støvlene til en blodsuger, med alle triksene det innebærer. Det sikret det klassikerstatus.